Mening

Idag var det mors dag. Jag hade inte så mycket koll på det, men en kompis söndagsplanering avslöjade saken. Dessutom brukar Google ha någon slags anpassning vid såna här tillfällen. Idag hade de rosa färg och blommor på loggan. Allt det som vi förknippar med kvinnor (mödrar).

Jag vet att det är ute att distansera sig från såna här spektakel, vare sig det är mors dag, fars dag, kanelbullens dag eller internationella kvinnodagen (hoppsan), men… Ja, så är det; jag köper inte det här. Var det inte Carlin som i ett ganska färskt inlägg här (gamla domänen) sa något om att mors dag är det kapitalistiska samhällets sätt att ersätta saker som närhet inom familjen med konsumtion som prioritering, utan att behöva titta sig i spegeln efteråt?

Nå, om en bild säger mer än tusen ord så kanske ett citat säger mer än en massa förklaringar.

Jag tänker på en av mina favoritfilmer i barndomen, Jurassic Park. I början av filmen besöks parken av företrädare för mer eller mindre specifikt vetenskap, samt advokat för försäkringsfrågor och dylikt. Ska parken godkännas?

Efter en guidad tur av parken är advokaten väldigt upphetsad, så som man rimligen är när man har sett levande dinosauarier för första gången i sitt liv. Men han tänker också på vinstintresset. Det här är ju helt otroligt, säger han, vi kan ta hur mycket betalt som helst för detta, folk kommer att komma ändå.

När han får repliken att tanken inte är att Jurassic Park ska vara endast för de rika så säger han följande.

– Sure, we’ll have a coupon day.

~ av hossein på 2009/05/31.

2 svar to “Mening”

  1. Man bangar att konsumera, men passar på att uppvakta sin mamma. Jag vinner, min mamma vinner och profitörerna kan dra åt helvete.

  2. du har säkert en utmärkt relation till din mamma, men den kritiska tanken är väl att man föranleds att i en dag av 365 visa lite uppskattning för sin mor, istället för att hålla igång relationen året runt. jag är ingen familjeromantiker själv så jag tänker inte kriga för den ståndpunkten, men jag kan ändå se poängen. det behöver inte handla om just familj, utan relationer människor emellan, framför relationen människa-konsumtion.

Kommentera

 
