Schyman, Benny, Ali

This guy takes it a bit too far, men just nu känner jag mest skepticism inför Fi, i relation till hur positiv jag kan förväntas vara.

För det första har Fi:s huvudagenda inte varit någon prioritet för mig, sen någon gång runt 2001 (med attackerna mot WTC som en central punkt).

För det andra tycker jag att Schyman för varjre år verkar bli mindre och mindre vettig. Jag tycker inte att hon är en ”rabiat feminist”. Många av kommentarerna må vara överdrivna, men jag tolkar det som PR. Men å andra sidan är det lite för mycket PR, för mycket medströms.

Förra året satt Schyman i SVT:s Debatt och fick tillfälle att försvara sitt uttalande från 2002 när hon fick välja mellan Bush och Castro, och valde den sistnämnde. Eftersom det satt folkpartister i studion, tyckte någon att det var illa sagt, eftersom Bush trots allt är en demokratiskt vald ledare.

Hos folkpartister rättfärdigas våld och mord mot civila

1. När detta våld utfärdas av en part som är allierad med förespråkare av en världsordning som förespråkas av Folkpartiet (mer makt åt de som redan har det).

2. När våldet riktas mot en befolkning som inte har fått vara med och rösta på den demokratiskt valde ledaren. Med andra ord, Bush får inte bomba till exempel staten Minnesota, men han får göra det i centralasien eller mellanöstern.

Schyman hade tillfället att klargöra denna uppenbara punkt, men valde den enkla vägen. Hon skojade om att ”det är för att jag tycker så gräsligt illa om Bush”.

Jag klandrar inte Schyman eller Fi som parti för att Benny Anderssons bidrag togs emot. Men för dem som nu vill se Benny som en samhällsförbättrare, vill jag påminna om hans samarbete med Ayaan Hirsi Ali; den föredetta nederländske politikern som delar världsbild med Sverigedemokraterna.

Fast i SVT:s värld drar man fram såna människor (Hirsi Ali) och hyllar dem i typ en halvtimme om det finns ett blattealibi.

Skilda världar.

Säga vad man vill om Dogge och Cykel på köpet. Han polar i alla fall inte med en fascist.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

~ av hossein på 2009/06/06.

Kommentera

 
