För övrigt…

Hur kan en iranier som jag inte kommentera det som har hänt in the old country, när Mahmoud Ahmadinejad nästan på min födelsedag sopar mattan i det iranska valet?

Jag ska inte säga så mycket.

Men för de som undrar hur det iranska folket kan välja – ja, det mesta talar för att de faktiskt har valt honom – en sådan ondskefull diktator i valet, så kan jag ge er ett ganska enkelt svar. Och att jag som aldrig ens har bott i Iran kan göra det säger en del om hur onyanserat debattklimatet är.

För det första så kan Ahmadinejad knappast kallas för diktator. Den islamiska republiken är inte demokratisk, på så sätt att den inte godkänner möjligheten att den röstas bort, men det var inte Ahmadinejad som bildade republiken.

Hur man än vrider och vänder på det är det inte Ahmadinejad som är högste höns i Iran. Därmed är det inte han som bestämmer om landets framtid, sett till de stora frågorna.

För det andra, och detta är det allra viktigaste:

Iranier röstar för Iran och inte dig som europeisk betraktare.

Iran röstar inte för att höja sitt anseende bland folk i Europa och Nordamerika.

Iran röstar med angelägenheter kring livet i Iran som högsta prioritet.

För de flesta av de där 70 miljoner människor som bor i Iran finns det alltså – och att detta självklarhet måste förklaras av så många iranska bloggare är i sig ett enormt misslyckande för Sverige år 2009 – betydligt viktigare frågor som engagerar än teoretiska diskussioner om vad demokrati handlar om. Det kan handla om allt från vad en burk konserverade tomater kostar till hur sårbart landet är mot yttre hot i form av Israel, USA och Storbritannien.

Ändå förväntar sig folk i Sverige och andra nordeuropeiska länder att Iran ska rösta med formen för statsskicket som högsta prioritet. Därför att det är den frågan som intresserar dem själva. Att iranier är människor precis som oss med vardagliga frågor har vår del av världen fortfarande inte förstått. Hur bisarrt är inte det?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

~ av hossein på 2009/06/13.

5 svar to “För övrigt…”

  1. även om dina inlägg är rätt långa, är de faktiskt alltid intressanta. trots att jag inte alls är insatt i något utav det som du skriver om… kul och hitta någon som skriver vettiga saker i varje fall!

    hittade bloggen via damons blogg, by the way…

  2. oj, tack!

    jag brukar betrakta mina inlägg som ganska korta jämfört med hur det ser ut på många andra bloggar. särskilt de politiska som tenderar att i praktiken skriva artiklar istället för blogginlägg.

    kanske är det mina enradsstycken som får allt att se mer ut.

    nåja, kul att det tilltalar. jag försöker vara bred.

    damon… vad ska man säga om the boy? everybody loves him. fortfarande nyfiken på vad det är som han ska avslöja härnäst, med the cliffhanger.

  3. Du förstår väl inte att Ahmadinejad vann valet genom att fuska o att regimen oxå stödde honom .
    Alla el de flesta som bor i Iran e trött på honom o hans regering som e helt värdelösa .
    Att påstå Iranier röstade fram Ahmadinejad som president visar bara att man vet ingenting om Iran o va som pågår där Och samtidigt sviker man alla Iranier som e emot detta regim o de som förlorat sina liv i strävan efter ett demokratisk Iran .

  4. det jag förstår är att det finns två sidor av historien och att man inte ska lita på dem som på bara misstankar talar om valfusk.

    som många redan har varit inne på så är iran större än vad en del engelsktalande studenter från tehran berättar för reportrar. kort sagt, deras motstånd mot ahmadinejad behöver inte nödvändigtvis vara representativt för vad hela iran tycker.

    och även om det hade handlat om valfusk, kan ingen påstå att det itne finns ett starkt stöd för ahmadinejad i iran, till och med för regimen, och republikens landsfader, khomeini.

    och, det som är lite kärnan här; om folk är missnöjda med ahmadinejads första period så beror det just på att den är ”värdelös”. de är inte missnöjda med honom för att han t ex inför amerikanska studenter säger att det inte finns någon homosexualitet i iran. ett återkommande exempel så fort det är dags för demonisering av iran i västvärldens media.

    apropå de som har offrat sig för landet i opposition mot iran så växte jag upp bland de oppositionella. jag säger bara, akta dig för att din kamp för irans bästa, mot regimen, inte utnyttjas av de krafter som är helt ointresserade av vad folk i iran vill.

  5. Min vän som jag skrev i mitt förra inlägg du vet inte så mycket om dagens Iran va som pågår i Iran ,men om jag ska vara ärligt så jag har varit här i Sverige i nästan 8 år ,jag kan påstå at jag e uppvuxen där o vet hur samhället o regimen fungerar där.

    Och i den här valet förvånansvärd va det många som deltog till skillnad från förra valet .men varför ??
    Jo, för att den här gången många som inte ens brukade rösta i de förra val, kom till val lokalerna o röstade bara
    för att inte låta Ahmedinejad sitta kvar . Det här säger nånting .

    Alla i Iran e förvånade över att hur han kunde bli presidenten ,när nästan alla i Iran skrek efter förändring !
    o sen kommer de o säger att Ahmedinejad vann med cirka ”70%” !!?? Åtminstone alla väntade sig en jämnare val men inte så här .Många innan valet snackade om fusk men ingen trodde at de skulle fuska så här stor.Iranier har visat strävan efter förändring när de valde khatami så d e ingen snack om vem som skulle vinna den här valet .

Kommentera

 
