Blattens död

Jag har en blattekris.

Inte som i att jag har en kris som har med mitt iranska påbrå att göra.

Men som i att jag sitter fast i frågan om jag ska fortsätta använda ordet blatte eller inte.

När jag har använt det har det varit med ett mått av ironi. Men det har också använts i seriösa sammanhang, vilket innebär att jag har accepterat ordet i de fall där det inte används som ett skällsord.

Men Jonas Hassen Khemiri har satt mig i klistret nu.

Under den pinsamma chokladbollskuppen av 21.30-Carin förklarade Khemiri att blatte tillhör de orden som han ogillar men som han ibland ändå använder. Jag visste redan sedan tidigare att han inte var någon glad användare av ordet blatte.

Det jag inte visste var orsaken. Khemiri menar att det kommer från franskans ord för kackerlackor.

När jag först hörde det tog jag inte det på så stort allvar. Jag vet inte varför. Kanske för den uteblivna preciseringen.

Några dagar senare råkade jag av en slump ta fram bilder och videoklipp på kackerlackor. En del vedervärdiga djur är fascinerande, i negativ bemärkelse.

Sen blev jag påmind om Khemiri och tog fram kackerlacksartikeln på franska Wikipedia, och visst… De heter blatte.

Och plötsligt fick jag en bild i huvudet av en bitter gubbe som röstar på Front National och tjatar om les blattes när han går omkring utanför sin butik för att hitta saker att gnälla på.

Jag vet fortfarande inte om ordet har använts på det sättet i Frankrike eller om det är några svennar som har tagit in ordet för att använda det i svenskan, men jag kan verkligen föreställa mig att det är det förra som gäller.

Och det spelar kanske inte så stor roll. Jag kan inte få bilden ur huvudet.

Så nu vet jag inte om jag vill använda ordet längre, bortsett från överdrivet ironiska sammanhang. Bakgrunden är vidrig, men å andra sidan känns det som att projektet att ta ifrån den negativa laddningen i blatte har varit väldigt framgångsrikt.

Jag kommer i alla fall aldrig göra något så smaklöst och töntigt som att starta ett rekryteringsföretag som kallar sig för Blatteförmedlingen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

~ av hossein på 2009/06/14.

2 svar to “Blattens död”

  1. alltså, det är ju ett vedertaget uttryck. och jag reagerade inte heller särskilt starkt på ordets ursprung som förklarades av khemiri i programmet carin 21:30. antagligen för att det inte rör mig på något sätt egentligen eftersom att jag inte använder ordet blatte. inte för att jag haft något emot det eller så, har liksom bara inte blivit av och jag har klarat mig bra utan det så själv kommer jag nog aldrig hamna i den där krisen som du verkar befinna dig i.

    det där med ord kan vara svårt.

  2. mm, men i början av 90-talet minns jag att det bara förekom i provokativa sammanhang.

    jag var inte med om att ta bort laddningen, men någon gång gick det upp för en att det beroende på situation var något positivt.

    och då fick vi svartskallar ett ord att beskriva oss själva med, de gånger vår svartskallehet var relevant.

Kommentera

 
