Jag inte tala

För drygt två år sen bestämde jag mig för att genom kompletterande studier bli svensklärare.

Det var ett av mina absolut starkaste ämnen i grundskolan och gymnasiet, och med den litteraturvetenskapliga delen av den utbildning som jag då hade, kändes det vettigt och praktiskt.

Trots att jag var minst lika upptagen med ”blattefrågor” då som nu, hade det faktiskt aldrig slagit mig att någon skulle kunna tycka att det var något konstigt med att en som heter Hossein och saknar svenska som modersmål (hur det nu skulle kunna uppfattas bara av att jag står där framför ens ögon).

Annat är det nu. Trots att jag går på Södertörn med dess progressiva profil, har jag först nu råkat stöta ihop med det här problemet. Först fick jag uppleva det på min praktik. Sju av tio gånger som jag fick presentera mig för folk där på komvux (många lärare, många presentationer) fick jag precisera mitt svar när jag sa att det var ”svenska” som var mitt ämne. Ibland efter att de redan replikerat om det var Svenska som andraspråk jag menade.

Jag råkar också veta att jag har en del klasskamrater som anser att man inte borde få vara svensklärare om man inte har det som modersmål.

Så låt det här vara en hälsning till de människor i det här landet som lever i den föreställningsvärlden; Språk handlar om betydligt viktigare saker än vad olika blommor heter, om man kan texten till Bä, bä, vita lamm eller klassikern med hur många köksredskap man kan benämna.

Låt det också vara ett stöttande rop till alla svartskallar som påstås ha språkliga nackdelar för att de heter konstiga saker och har fel färg på huden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

~ av hossein på 2009/06/16.

4 svar to “Jag inte tala”

  1. har faktiskt också tänkt att gå den vägen, om allt annat skiter sig, och aldrig ens tänkt att det skulle kunna vara konstigt. jag är ju född i sverige, men inte mina föräldrar. så svenska är ju inte mitt modersmål egentligen. däremot tar folk för givet att jag är adopterad på grund av mitt namn.
    pappa bytte namn(lade till ett extra) efter att han varit här i sverige ett tag för att han antog att det var lättare att få jobb då och för att det underlättade på andra sätt såsom vid uttal och sådant. sedan har alla vi barn också fått ”svenska” namn vilket ju tydligen är väldigt förvirrande, för vissa. men bara för att man råkar ha utländska föräldrar betyder ju inte det att man är sämre på svenska för det. synen på ”svartskallar” måste nyanseras, verkligen!

  2. bara av nyfikenhet, vilken nationstillhörighet har din pappa?

  3. haha. mm, jag tänkte kanske att det var half-baked liksom.

Kommentera

 
