Förräderi

Jag länkade nyligen till John Pilger och hans film om Palestina. Här kommer en inspelad föreläsning från You Tube med Robert Fisk, som så ofta nämns i samma mening som sin landsman. Föreläsningen äger rum i Berkely, en förort till San Fransisco där folk tror på kärleken. Pilger och Fisk nämns ofta i samma mening av folk som tror på hat. Jag är inte glad att behöva tala i motsatspar, något som jag annars kritiserar i den här bloggen, men vad ska jag säga… Vissa människor fungerar så. Pilger- och Fisks meningsmotståndare (meningen är medmänsklighet) fräser något oerhört när de pratar om dessa två dumma hippies. Jag antar att det irriterar särskilt att en av deras ”egna” kan se på Mellanösterns vildar med sånt naivitet. Förstår inte dem att vi måste skydda oss mot hotet från Islam?

Fisk själv ogillar internet, säger han, så det får vara ironin i parantes att jag lägger upp detta här. Kanske borde han se dess positiva inslag också. Utan Youtube hade jag aldrig kunnat lägga ut en sådan föreläsning till allmän beskådan i Sverige.

Tryck på klippen nedan. Föreläsningen är alltså uppdelad i sex delar. Som klipptiteln antyder handlar det om saker som berörs i hans bok från 2008; The Age of the Warrior.

Del 1, Del 2, Del 3, Del 4, Del 5, Del 6.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

~ av hossein på 2009/06/23.

Kommentera

 
