Det modernas sammanbrott

Det har varit mycket upp och ner i den här bloggen på sistonde. Småkäcka korta observationer blandas med skeptiska analyser av hur fallet Iran behandlas i media. Kanske har det blivit mer politik än förut, vilket har rubbat balansen. Den här bloggen har ju alltid – trots återkommande brandtal och inofficiella programförklaringar – alltid haft en ganska anspråklös profil.

Men omvärldens sätt att behandla Iran har på något sätt väckt mig. Nästan jämförbart med hur det var efter den 11 september 2001. Inte alls lika dramatiskt, men ändå har det gett en del insikter. Och tyvärr handlar det mest om mänskligheten och det hopplöst oföränderliga värld vi lever i.

Men 2001 var värre. Det var som att min tro på moderniteten på sätt och vis fick sig ett törn som gjorde att den aldrig efteråt har kunnat återuppstå. Det som fanns kvar utplånades de efterföljande åren av Bushadministrationens utrikespolitik och många hemska sanningar om Palestina som jag hade varit lycklig nog att undvika innan.

Innan det hade jag levt i föreställningen att krig och elände hörde till förgångna. Jag hade köpt västvärldens historia om att vi numer levde i ett fredlig samhälle. Självklart var jag inte helt genompuckad. Jag var politiskt aktiv och kände till mycket av eländet, men jag trodde väl mer eller mindre att det var en tidsfråga innan det goda skulle segra. Trots allt var ju saker som slaveri i ordets rätta bemärkelse, och andra former av brutal rasism över. Andra världskrigets utgång hade sett till att de onda krafterna förlorat.

Och allt detta gick igenom när jag bläddrade i skolans historaböcker och kände en slags frid ju närmare nutiden vi kom.

Sen kom den där dagen när jag vid 15-tiden hade kommit hem med pendeltåget från Linköping och såg det andra planet krascha in i ett av tornen. Det såg inte verkligt ut. Jag bara tänkte, ”såg jag precis ett flygplan krascha in i skyskrapan?”. BBC Worlds nyhetsankare hade nämligen inte riktigt fattat vad som hade hänt.

Nåja, dagarna efter fick jag lära mig ett och annat om vita och svartskallar.

Jag visste att de avskydde oss, men att etablerad media såg dådet mer som resultatet av västhatande religiös fanatism, än hämnd för de brott som hade begåtts i mellanöstern tidigare, det hade jag inte väntat mig. Jag visste att i bilden av ett krig mellan civilisationer så skulle vi förväntas stå upp bakom en särskild sida, men jag trodde ändå att man skulle inse att de som har blivit bombade en dag kommer att bomba tillbaka. Så blev det inte. Dådet sågs som resultatet av att radikala muslimer var provocerade av vår livsstil. I USA är det fortfarande närmast brottsligt att säga något emot det synsättet.

Och sen den dagen har ingen svartskalle i Sverige haft något val gällande huruvida han eller hon är muslim eller inte.

Det är den frågan som vi iranier fortfarande inte har fattat. Och därför upprepar vi misstag som har gjorts om och om igen i tusentals år.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

~ av hossein på 2009/06/25.

4 svar to “Det modernas sammanbrott”

  1. Hämnd är verkligen genompuckat om något. Våld löser som sagt inga problem, och inte heller brutala straff som stympning, dödsdomar osv för att skrämma folk från att inte begå brott. Hade jag begått ett brott och visste att jag antagligen skull få en dödsdom hade jag faan gått fullt ut.

  2. Det handlar inte om hur bra eller dåligt hämnd är, om det låter som att jag försöker säga det. Poängen är vad man förväntar sig av den andre parten. Att delar av analysen efteråt inte kunde se hämndfaktorn innebär att man inte förmådde att se på saken från ”motståndarens” perspektiv, eftersom man inte kunde relatera till dem överhuvudtaget. I normala fall, oavsett vad man tycker om den andre parten, vet man ju att om man ger ett slag så kommer den andre parten att försöka ge igen så fort chansen ges. Det handlar om förståelse och inte sympati. Förståelsen för att våld föder våld. Den bristen var också en anledning till att en politisk fråga gjordes till en fråga om religion.

  3. Varför tog du bort mitt inlägg?

  4. För att jag bedömde det som manuellt spam.

    Vill du veta mer om vad som gäller för kommentarer, har jag med anledning av just inlägget som du snackar om skrivit lite om det i dagens enda blogginlägg.

Kommentera

 
