Death by an iPhone

Råkade komma över den här länken via Damon Rastis twittrande. Tonårsbarn har ihjäl sig runtom Europa eftersom de vill använda sina hypnosprylar i badkaret. Inte en minut att undvara.

Spontant tänker man att den som är puckad nog att med blöta händer i ett badkar försöka ladda laptopbatterier, att ha en laptop vid badkaret överhuvudtaget, kanske får skylla sig själv. Men det gör inte saken lättare för dennes nära och kära. Och ska jag vara helt ärlig så tänkte jag inte så mycket på den hyperfarliga kombinationen av elektronik och badrum innan jag såg Bill Murray avsluta en av sina många måndagar i filmen Groundhog Day (sv.”Måndag hela veckan”) genom att droppa en påkopplad brödrost i sitt badkar.

Jag tillhör nämligen själv en grupp av människor som är alldeles hopplösa när det kommer till naturvetenskap, och det inkluderar det som anses vara det allra mest grundläggande. Mitt värld består av det som har med intellektet att göra. Resten har jag fått lära mig, ibland väldigt enkla saker i väldigt hög ålder.

Ändå hade jag aldrig kommit på tanken att ta med mig elektronik till badrummet, även om jag inte tänkt på den farliga kopplingen. Inte för att skydda mig själv utan prylen. Att elprylar inte är vattentäta har jag vetat om sen barnsben. Det säger kanske en del om vilken värld jag levt i.

Så problemet från mitt perspektiv är inte i första hand att dessa tonåringar har utsatt sig för fara, utan att de blivit så beroende av en del ganska meningslösa saker att de inte kan ta ett bad utan dem. Och det får nog deras föräldrar ta visst ansvar för. Det är inte barn som kommer på sådana korrupta eller dekadenta beteenden. Var sak har sin plats.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

~ av hossein på 2009/07/05.

Kommentera

 
