Nostalgitakt

Man vet att man håller på att bli gammal när det är 16 år sen som Judgement Night kom ut.

Judgement Night är en film som handlar om hur en grupp av vanliga män av en slump råkar hamna i en mörk och farlig gangsteraffär, och hur de sedan ska undgå döden på grund av denna olyckliga händelse. Äventyret utspelar sig under en och samma kväll.

När jag först såg den för ungefär tio år sen tyckte jag att den var bland de bättre filmer jag hade sett. Jag misstänker att om jag ser om den idag, kommer jag inte att värdera den lika högt. Kommer jag till exempel att kunna ta Dennis Leary på allvar som en gangsterboss, nu när jag vet vem han är? Dunno.

Men Judgement Night är kult inte för bilderna, utan för dess soundtrack, som enbart består av samarbeten mellan rock- och hiphopartister. 1993 var genren rap metal redan uppfunnen, men det här var något utöver det. Det var inte musik som spelades av folk som råkade gilla två musikstilar som lite orättvist ansågs eller anses tillhöra helt olika världar. Det var musik som skapades av artister från helt olika genrer. Och kombinationen blev än mer intressant av det faktum att från rockskolan fanns representanter som inte hade en hård och rytmisk still som i vanliga fall gör att dessa samarbeten inte blir särskilt märkliga. Det har till exempel alltid funnits något hos Cypress Hill som gjort dem attraktiva för rockentusiasterna. Att Helmet och Biohazard till exempel skulle vara med i matchen var inte så konstigt, men Sonic Youth, Dinosaur Jr och Mudhoney, det var mer utmanande.

När jag första gången hörde skivan slog den igenom omedelbart. Kanske inte för att jag just i det stadiet var så inne i hiphop, men för att flera av ”mina” band var fördomsfria nog att inte bry sig om onödiga begränsningar. Det var nog särskilt befriande då eftersom jag fortfarande lyssnade en hel del på metal, av den amerikanska sorten, och stod inte ut med den superlöjliga ”true metal”-attityden som man förr eller senare stötte på.

Men när jag lyssnar på skivan idag, hur sympatisk jag än tycker att idén är, har jag svårt att plocka ut så många bra låtar. Det finns inget specifikt problem. Jag antar att jag är i en annan fas, och hiphoparna förmår inte att fräscha upp artister som jag definitivt har lagt på passerad-datum-hyllan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

~ av hossein på 2009/07/06.

Kommentera

 
