Rättigheter och skyldigheter

SvD skriver att det kungliga bröllopet mellan Danne och Vickan splittrar nationen.

Ni behöver inte gissa vilken sida jag står på när det gäller monarki eller republik. Men det är mest ett principiellt perspektiv. Jag är på inget sätt beredd att säga att ”vi ska ha kvar monarkin, den fungerar väl”, och jag tycker att det är bra att det finns en republikansk förening. Jag är dock inte beredd att själv engagera mig i frågan. Jag håller med de som säger att det finns viktigare frågor att behandla idag.

Och på det icke-principiella planet kan jag tycka att det i dessa dagar – då vi håller på att få en politisk adel – inte skadar att det finns någon som påminner premiärministern om att han inte är högste höns. Föreställ er om Fredrik Reinfeldt var svensk president. Mycket högre status där.

Sen står jag bakom hovets initialt skeptiska inställning till Danne. Om jag har förstått det rätt tyckte de att han hade en för enkel bakgrund för att få gifta sig med prinsessan, och det är helt rätt. Jag menar, om vi nu ska ha monarki så måste det ske på rätt sätt. Inga flummiga mellanvägar.

För det var inte ett dugg synd om Victoria. Med ämbetet kommer vissa skyldigheter. Om man inte ”får” gifta sig med den man vill, kan man alltid avsäga alla anspråk på tronen. Man kan inte få hela kakan och äta den också. Om kungabarnen ska göra precis vad de vill, som vanliga ungdomar, då får de väl också börja leva ungefär som vanliga människor. Man kan inte vara vanlig och kunglig samtidigt. Då blir det bara att vi har två ungdomar på måfå som får pengar av staten för att kunna leva ett lyxliv. Det får dem nu och då får de arbeta för det. Deras jobb är att vara kungliga.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

~ av hossein på 2009/07/12.

Kommentera

 
