In case you were wondering

Hur mycket jag än skriver om immigrantens roll i samhället, och den förklädda rasismen i form av ”islamkritik” eller islamavsky från intellektuellt svagare parter, finns det en del av ”invandrardiskursen” som jag ganska så medvetet har skippat. Anledningen är att jag inte tycker att muslimer eller människor som anses tillhöra samma grupp har någon anledning att erkänna rättegången mot sig själva. This ain’t Der Prozess och jag är inte fuckin’ Josef K.

Och jag vet inte om jag är naiv, men jag utgår lite från att bloggens läsare inte behöver någon predikan om den huvudlösa svartskallenojan som fortfarande härjar i Svea Rike, men kanske finns det en del saker som jag behöver säga en gång för alla.

Inte som något försvar, men som ett svar till de som råkar stöta på alldeles för många dåliga SD-propagandasajter som menar att de säger den sanning som PK-media inte vågar säga.

Diskussionen om media och politik i förhållande till frågor som rör immigranter är alldeles för stor för att kommenteras här och nu, men visst finns det en mått av PK-tabu mot att säga vissa saker. En respekterad kulturpersonlighet skulle till exempel inte kunna säga att ”jag tycker att immigration är fel” utan att bemötas av kritik. Han eller hon skulle överleva, men lite surr skulle det allt bli om det.

Men det är inte särskilt lugnande när man bläddrar till nästa sida och möts av strukturell rasism gång efter annan.

Så, som ”muslim” ska jag säga det som det är i några korta punkter. Beröra några av alla dessa ”hemligheter” som någon kanske tror att jag helst inte vill kännas vid och som av den anledningen lyser med sin frånvaro i mitt perspektiv.

* Islam och hedersmord har ingenting med varandra att göra. Jag som växte upp i ett muslimskt hem är lika obekant med det här fenomenet som någon annan. Jag kände inte till begreppet eller fenomenet innan jag nådde tonåren här i Sverige. Den här extrema formen av hederskultur existerar på den del håll i världen, ofta ganska små områden, och det har inget med religion att göra.

* Det har inget med islam att göra att flickor utsätts för könsstympning. Jag vet inte hur många länder eller områden från muslimska delar av världen som utför dessa, men det är något som har existerat långt innan islam och även detta har varit obekant i min omgivning. Jag har sett det på TV, liksom ”er”.

* Jag kan inte tala för alla grupper men är man muslim så är det inte så att man per automatik ens känner till begreppet jihad, för att inte tala om medvetenhet om vad det innebär.

* Ja, läser man koranen på 2000-talet kommer man att stöta på många saker som inte direkt skapar en mysig stämning. De främlingsfientliga som studerar den heliga skriften på jakt efter våldsamma inslag har faktiskt hittat stycken och verser som är anstötliga, hur mycket de än är tagna ur sin kontext. Som det också gör i Bibeln. Det handlar om hur man tolkar dem och hur man sållar bort dem. Oavsett religion. Det väsentliga är att gemene man inom den muslimska delen av världens befolkning inte utöver sin religion med fokus på våld. De är människor som dig, och har ungefär samma angelägenheter i livet att bry sig om. Förutom de som lever under ständig livshot. För de är dessa vardagliga funderingar en lyx. Typ Palestinier.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

~ av hossein på 2009/07/13.

Kommentera

 
