Mallar

Jag hade tidigare tänkt att skriva om Mohamed Omar. Hans ställningstagande efter Israels attacker mot Gaza i början av året var något nytt. Att en etablerad kulturpersonlighet skulle förklara sig som islamist hade inte hänt tidigare. Islamister hade varit De som ”kommer hit” och värvar alienerade ungdomar från städernas förorter. När jag sen tittade in på hans blogg fanns det desto besvärligare saker att ta ställning till. Omar håller på att förvandlas till 2000-talets Ahmed Rami. Han är inte riktigt där än.

Jag ska fortfarande inte delge vidare tankar om Omar.

Jag noterar däremot att en Paula Neuding på SvD har uppmärksammat Omars närvaro i media och hans intervju med just Ahmed Rami.

Diskussionen om åsiktsregistrering är för stor för att behandlas här. Jag tycker inte att det är helt absurt att ifrågasätta Omars utrymme i media. Han har som sagt börjat bli en kontroversiell figur, och oavsett vad man tycker om åsiktsfrihet, så är det inget nytt att andra personligheter tidigare blivit utestängda från etablerad media tidigare.

Det som däremot stör mig är att Mohammed Omar framställs som en islamist som plötsligt har börjat få komma till tals i media. Går det inte för sig att diskutera islamister utan att filtrera orden genom mallen De-kommer-hit?

Mohammed Omar har varit en del av den svenska offentligheten i många år. Långt innan han offentligt förklarade sig som islamist. Detta är att visa brist på respekt på det som han åstadkommit som poet och debattör tidigare.

Är det perspektivet viktigt? Ja, ganska så. Att man måste få in honom i den nyfascistiska mallen om den muslimska faran klassar jag som strukturell rasism. En del av dagens verklighet, men icke desto mindre något som jag avser att bekämpa.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

~ av hossein på 2009/07/17.

Kommentera

 
