Det där med registret

Med anledning av att kristdemokraterna nu har gjort hattrick i ”kontroversiella utspel”, genom att föreslå att det förs fram ett register över folk som har gjort abort, vill jag ställa en fråga som av vissa säkert kommer att klassas som okänslig.

Innan det vill jag dock notera att det här med register först över precis allt annat som vi gör i dagens samhälle. Att dokumentera våra beteenden är en del av konsumtionssamhället. Visst är det ofta något ganska praktiskt; man behöver inte komma ihåg sitt personnummer om man har ett ärende.

Men i alla fall så är det så att nästan allting som jag har att göra med i mitt liv kräver att jag registrerar ett personnummer. Utbildning, arbete, hyreslägenhet, kundkort av alla möjliga slag, bank, CSN, telefonabonnemang, TV-abonnemang, Internetabonnemang, vårdcentral, operationsklinik, elförsörjning, bostadskö, bibliotekskort, fack, A-kasss, internethandel av alla möjliga slag, även när det inte betalas av kontantkort och så vidare.

Allting registreras. Så även om jag förstår att det är mer känsligt att ange vem man är när man ska utföra abort, så är rubriken om KD:s förslag aningen sensationalistisk. Det är taget ur det sammanhang som utgörs av det samhälle vi lever i idag. Det är sant att KD vill föra ett register över aborter, men det är också sant att i princip alla andra aktörer i samhället vill föra ett register över oss, och det är väldigt sällan som vi har ett val att inte låta dem göra det; vi kan avstå från att skaffa ett ICA Kundkort, men vi kan inte rimligen avstå från numer nödvändiga saker som telefon eller internet (för att inte tala om resten) bara för att det krävs att vi anger ett personnummer. Vad jag förstår är det inte tänkt att någon myndighet ska stå och direkt övervaka alla som har gjort aborter.

Tolka för övrigt inte min invändning som att jag har tagit ställning om frågan i sig.

OK, det blev ett helt inlägg av en parantes. Min eventuellt okänsliga fråga får jag ta upp en annan gång.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

~ av hossein på 2009/07/19.

Kommentera

 
