In A Jar

Har ögonen på pluggrelaterade dokument och öronen fäst vid lurar som spelar Dionsaur Jrs Beyond (2007).

Det jag känner är; synd att den här plattan inte är från 1991 istället för 2007. För så långt är den ganska bra. Det låter som Dinosaur Jr.

Men kontexten gör att det också är lite av problemet. Beyond låter så som Dinosaur Jr gjorde en gång i tiden. Men det här är inte en gång i tiden. Det är nutid. Emellan början av 90-talet och slutet av 00-talet har J Mascis släppt en rad mediokra plattor där det inte funnits fler än ett par spår på varje skiva som varit värda något överhuvudtaget.

Beyond är bra. Inte SST-bra, men i alla fall de första spåren som jag hör är bra… Alternative (indie) rock som de skulle ha kallats för 15 år sen.

Det var 1989 nån gång som J Mascis och Lou Barlow bestämde sig för att Dinosaur Jr, efter tre fullängda plattor skulle upphöra.

Dagen efter fortsatte J Mascis och trummis Murph att repa. Och kallade sig fortfarande för Dinosaur Jr.

Lou bildade det framgångsrika Sebadoh, och kriget var igång. ”J är en självupptagen tönt”. LOU SUCKS (utan citationstecken för att jag älskar att säga det själv).

1991 släppte Dinosaur Jr Green Mind, det sista albumet värt att bära det namnet. Det var egentligen J Mascis som släppte det albumet. Han spelade precis allting på plattan förutom trummor på typ en låt.

Efter det blev J Mascis en parodi på sig själv. Men hans musik sålde för det. Det var tidigt 90-tal. Den alternativa scenen hade slagit igenom stort. Folk som inte kände honom sedan tidigare tyckte att han var cool.

Men sånt vara inte länge. Det som varar länge är saker som You’re Living All Over Me (1987) och Bug (1988).

Därför känns det nu, eller för två år sen, som att J med den här plattan säger till sina fans att ”jag ber om ursäkt, förlåt för Where You Been och allt annat skit som jag gjorde. Det var ett misstag. Jag vet inte vad jag sysslade med. Här får ni det som ni ville ha. Älska mig igen.”.

Det är svårt att få någon annan känsla. Han har blivit vän med Lou igen. Han är 40 år gammal men försöker återskapa något från nästan tjugo år sen. Till och med omslaget pryds av loggan som användes redan 1985 när bandet fortfarande bara hette Dinosaur (det fanns ett gäng riktiga dinosaurier med kopplingar till Jefferson Airplane som tvingade dem till namnbyte).

DinosaurBeyond

Så att jag tänker att det vore bra om det här var från 1991, är för att det låter som en ganska realistisk utveckling från Bug. Mindre oljud (läs noise, men jag försöker), mer rak, men fortfarande samma band. Så kan vi skjuta fram Green Mind till 1993 eller nåt. Men det är grejen med historia. Går inte att skriva om. Går att ljuga i massor. Men inte att återvända och rätta till saker.

På en estetisk nivå verkar inte J ha förstått det.

Därför kan jag inte vara glad över Beyond.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

~ av hossein på 2009/07/20.

Kommentera

 
