Stäng dörren för barnet i dig när du är i köket

Varje dag möter man något nytt. För dagen har jag blivit introducerad till en rätt bestående av pasta med chokladsmak och apelsinsås. Min spontana reaktion var en mild grad av irritation och avsmak, inför något som jag såg som konsekvensen av att någon har lekt alldeles för mycket i sitt kök. Att var sak har sin plats. Och var sak har faktiskt sin plats. Jag är kulturellt bildad och allt det där, men någon snobb är jag inte. Jag gillar att experimentera i köket, men att behandla mat som konstverk har aldrig varit min grej. Visst kan man göra fascinerande saker men då tycker jag att mat och matkonst ska hållas särskilt. 

Nu var inte det här något så jätteovanligt. Tydligen kan man få det på restaurang i Italien. Det hade kunnat vara gott om det var en efterrätt. Kalla chokladremsor och apelsinsås. Mumma.

Så, hur smakade det?

Själva pastan smakade inte så mycket choklad – kanske förväntat med tanke på hur lite spenat grön pasta smakar – vilket gör den än mer onödig som produkt. Apelsinsåsen, som säkert hade kunnat smaka bättre om den tillagats av en riktig kock – smakade inte heller mycket. Degig pasta i smaklös sörja. Ni kan nog dra en egen slutsats.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

~ av hossein på 2009/07/29.

Kommentera

 
