I should read Thoreau

Under VM 2002 satt jag en förmiddag i parken utanför St Larskyrkan i Linköping, i väntan på att O’Leary’s skulle börja visa åttondelsfinalen mellan Spanien – Irland.

Förstås dröjde det inte länge innan en moderat alkis (det vill säga ej radikal i sitt supande, inte att han röstade blått) kom och satt sig breve mig för att prata lite. Det var en snäll gubbe. Jag tyckte synd om honom eftersom jag blev tvungen att tacka nej till hans erbjudande om både cigg och öl. Man ska inte förneka någons välgörenhet, men att röka eller dricka alkohol så tidigt på dagen kunde jag bara inte göra.

Som vanligt kom diskussionen in på var jag ”kommer firån”. Jag förklarade på något sätt att jag var iranier. Han börjar då prata om allt krig och elände som pågår i den delen av världen. ”Jag gillar inte religion… Det är mer fint med naturen”, sa gubben.

Jag log och nickade samtidigt som jag tänkte it’s not quite that simple, old man inombords.

Och det är det ju inte.

Men religion, politik, whatever. Ju äldre jag blir, desto mer hopplös blir världen, och desto vackrare blir vissa delar av naturen. Intresset för djur. Till och med intresset för landskapsfotografi och -måleri.

Henry David Thoreau har nyligen översatts till svenska. Det handlar om en fågeldagbok. Kanske ett av få exempel där översättning till svenska är motiverat, eftersom djurens namn på ett annat språk kan skapa lite hack i läsprocessen. Just fåglar är inte mitt stora intresse, men jag misstänker att jag någon gång inom en snar framtid kommer att börja läsa Thoreau, om än inte just det här verket. Inte läsa honom som om jag tittade på Animal Planet förstås, utan mer som en civilisationskritisk galning vars hela projekt är mer av ett romantiskt uttryck, för det som jag alltmer börjar känna, i takt med explosioner av bomb efter bomb, för att inte tala om den allmänna upplösningen av all substans i samhället.

Förstås skulle jag börja böla efter 20 timmar om jag råkade hamna i en stuga i skogen. Just därför kan jag istället göra det i min normala omgivning, via Thoreaus ögon och tankar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

~ av hossein på 2009/08/02.

Kommentera

 
