Här kommer alla tomhetskänslor på en och samma gång!

Jag brukar tala om alla läxor jag lärt mig, men den här gången vet jag inte om jag har någon nytta av mig eftersom chansen att jag skriver ett femte uppsats på C- eller D-nivå (jovars, har fett med rutin) är verkligen minimal.

Men här är i alla fall en, som kanske också kan vara något för de som ska skriva i framtiden:

Om din uppsats har 184 noter så bör den absoluta majoriteten av dessa vara ganska så klara under sista kvällen före inlämning. Med andra ord, om du har noter som inte är renskrivna med exakt sidangivelse (om det är aktuellt), då ska du veta vilken sida du ska skriva in som referens sen. Det ska inte ta mer än typ 2 min per not.

Annars kan det bli så att du jobbar hela natten och inte blir klar förrän kl 9.30.

The other kind of jet-lag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

~ av hossein på 2009/08/14.

2 svar to “Här kommer alla tomhetskänslor på en och samma gång!”

  1. ha, ha, hö? men vad då, får man inte hjälp av lärarna? frågan är hur jag har tänkt att klara mig med universitetsstudierna…

  2. Jag var säkert ganska otydlig i inlägget. Visst får man hjälp av handledaren men vad man får för hjälp och hur mycket hjälp man kan vänta sig beror helt på institutionen, högskolan eller ämnet. Jag föredrar att vara i en situation där jag inte behöver lärarens hjälp. Och just det, ATT behöva hjälp varierar också. Olika håll har olika syn på forskningsdelen av en uppsats. Men oroa dig inte, så länge du är med på vad som gäller så behöver det inte alls vara ett problem. Det svåra brukar vara att komma på ett bra ämne. Och jag har normalt snarare haft roligt än tråkigt när jag väl kommit igång med uppsatsen. Just den här gången blev inlämningen en mardrömshistoria, men annars brukar det vara helt okej.

Kommentera

 
