Ett uppskjutet problem

DN skriver om betyg idag. Det eviga problemet.

Jag har inte så jättemycket att säga om betyget just nu. I ett idealsamhälle tycker jag att det ska vara underordnat. Jag tror inte på tävling. Jag är ingen hippie, men jag tror uppriktigt att det för med sig långsiktiga biverkningar som inte är bra för någon.

– Men Hossein, hur kan du säga så och samtidigt vara en sån uppenbar fotbollsdåre.

– Jadu, käre påhittade dialogvän. Jag tror inte på tävlingar, men någon dogmatiker är jag inte. Mitt fotbollsintresse får man antingen se som ett opium eller som ett forum där vi kan syssla med allt det som vi för samhällets bästa ska ta avstånd ifrån annars. Typ en extrem allmän konservatism, regelkonservatism, tävling, avsky för motståndaren, våldsromantik och så vidare.

Nåja, vi skulle inte prata så mycket om betyg.

Däremot kan vi uppmärksamma det som händer på våra högskolor, vilket är att skolorna är ekonomiskt motiverade att godkänna elever som saknar en del grundläggande egenskaper.

Låt mig vara tydlig med att jag med egenskaper eller kunskaper inte syftar på Folkpartiets onyanserade och vetenskapligt förlegade kravretorik.

Och många kommer säkert att ogilla det jag skriver. ”Men vem fan tror du att du är?”.

Såhär är det. Jag tänker inte gå in på detaljer, men jag har under de närmaste åren stött på en del chockerande uppenbarelser när det kommer till högskolan och kvalifikationer. Det handlar om texter som jag har läst. Texter som jag inte väntade mig att läsa på högskolenivå. I slutändan är det också så att en del av dessa högskolestudenter en dag ska bli lärare.

Men hur kan man bli lärare om man inte kan uttrycka sig skriftligt? Hur är det möjligt att skriva examensarbeten på hög nivå utan att egentligen kunna skriva? Hur kan man få ett examen utan att begripa sig på vad interpunktion är för något?

Och det är väl sällan eller aldrig så att denna svaghet vägs upp av ett annars gott vetenskapligt tänkande.

Och det är inte att jag inte förstår föreläsare, handledare och examinatorer. Hur kul är det att gång efter annan underkänna någon, med den slutliga kontentan att eleven helt enkelt inte klarar av det som han/hon måste klara av?

Men problemet borde aldrig ens ha nått den nivån. Uppenbarligen låter lärare på högstadiet och gymnasiet elever att på olika sätt fjäska eller charma till sig bra betyg. Jag har varit där och jag vet att om du är en ”skötsam” elev, så kommer betygen förr eller senare. Och vad man än tycker om betyg så fungerar de i vårt system som ett sätt att mäta kvalifikationer.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

~ av hossein på 2009/08/18.

Kommentera

 
