Noi soli

Jag tror inte det finns någon myndighet i Sverige som betraktas som en helighet på samma sätt som Polisen. Inte ens den folkkäre kungen kan matcha dem. Ingen annan myndighet kan begå så ohyggligt många övertramp och ändå komma undan med det som om ingenting har hänt. Ibland får jag känslan att Polisen skulle kunna hänga en grupp människor på en torg utan att dess anseende för den sakens skull får sig ett törn. Varje gång någon kallas för en jävla svartskalle, och varje gång någon får en omotivera batongslag på sig, är någon snabb med att plädera för att vi ska ha ”förståelse” för deras polisens agerande. I själva verket är det sällan som det kan finnas någon förståelse för det som har inträffat, mer än att det finns många människor i det här landet som bär på en uniform vars mening de inte kan leva upp till.

That’s right, jag är ingen polishatare. Jag hade en ideologisk beef med polisen när jag var i tonåren, men det är en annan femma. Jag föredrar polismyndigheten framför att vi har klaner som håller ordning och reda i samhället.

Men att se så många huliganer som uppvisar en nästan sexuell dragning till våld och aggressivitet i poliskåren, gör att jag inte har något förtroende för polisen i praktiken. Jag känner mer att det är en grupp som jag måste hålla mig undan ifrån om jag befinner mig på en demonstration eller vilket annat ställe som helst där polisen anser att det finns en grogrund för urartning eller brottslighet. Kåren inger mer rädsla än respekt. För de våldsverkare som bär på sin uniform är dessa begrepp ändå oskiljbara.

Sverige behöver fatta att kritik av Polisen inte är detsamma som att underkänna dess principiella existensberättigande. Polisen behöver också fatta att intern kritik gör mer gott än ont. Som det är nu ger man mer intrycket av en sekteristisk mentalitet där prioriteten i alla fall är att skydda de egna från yttre krafter (kritik).

Här.

Ugh! var bara förnamnet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

~ av hossein på 2009/08/27.

Kommentera

 
