Beatles kommer till liv på CD

Beatlesnyutgåvorna är inköpta. Beställda redan under helgen. Inte alla, såklart, men jag inledde med två av dem som jag själv inte haft tidigare, även om jag lånat och hört ofta; A Hard Day’s Night och Magical Mystery Tour. Har mest hunnit lyssna på det förstnämnda och låtarna har verkligen fått lite liv.

För fram tills nu har Beatles på CD varit väldigt fantasilöst på alla möjliga sätt. Ljudet har varit rätt dålig på alla utom Sgt Pepper, och fodralet ska vi inte ens tala om.

Jag undrade alltid varför de inte gjorde några remasters. Sabbath hade gjort det. Led Zeppelin också. Rolling Stones. AC/DC. The Who. Alla klassiska band i popmusikens historia, förutom Beatles.

Men man kan ju inte sitta och vänta på att det ska ske. Ibland tänkte jag till och med att de kanske redan var remastrade men att det inte angavs av någon anledning. Och ljudet kanske var bra på ett sätt som bara ljudtekniska fantaster kan höra.

När jag sen hörde talas om remasters tvekade jag inte att köpa dem, trots att det ekonomiskt skulle innebära en stor förlust. Under åren 2002-03 köpte jag nästan alla deras studioplattor, till skillnad från alla andra band till fullt pris.

Men den som har hört remasters av inspelningar från 60- och 70-talet vet att det brukar låta jävligt bra. Några av de bästa ljudupplevelserna jag haft kommer från just dessa plattor.

Så den där krisen som jag talade om får sig nu en paus. Beatles var så bra att jag kan leva på förbättringar av samma gamla låtar ett bra tag. Tror jag i alla fall.

Den som läser detta och tänker att Beatles är ett överskattat popband, har fel, och har förmodligen aldrig haft en ordentlig introduktion till Beatles. Men de är kärnan till all kreativ popmusik som vi hör idag. Jag skulle vilja hävda att såsom ordet pop idag används som en genre bland andra populärkulturella, kan man säga att Beatles uppfann pop. Det kom inte från ingenting. De hade också sina influenser. Men framförallt i mitten av 60-talet var det Beatles som tog ett avgörande steg som förde popmusiken bortom alla möjliga formler som skapats tidigare, till exempel av Spector och liknande aktörer.

Ranking av plattorna enligt min smak:

1. The Beatles (1968)

2. Revolver (1966)

3. Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967)

4. Rubber Soul (1965)

5. Magical Mystery Tour (1967)

6. Help! (1965)

7. Let It Be (1970)

8. Abbey Road (1969)

9. A Hard Day’s Night (1964)

10. Beatles For Sale (1964)

11. With The Beatles (1963)

12. Please, Please Me (1963) 

Hoho, jag kan inte bärga mig för de nästa två som jag köper nästa månad. Motivering till listan kommer möjligen senare, eller inte.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

~ av hossein på 2009/09/10.

2 svar to “Beatles kommer till liv på CD”

  1. skönt och höra att krisen är över. jag har lite svårt för beatles men de är bättre än bob dylan som jag nog aldrig kommer att lära mig gillar, med undantag för några enstaka låtar…

  2. Jag gillar Dylans tidigaste plattor eftersom jag gillar folk. Sen blev det mer och mer mediokert. Jag tror/anser att han är dyrkad eftersom det är en manlighetsgrej för de som vill vara lite mer sofistikerad. Om inte annat så visas det av att en sån sunkig platta som Blonde On Blonde av så många män hyllas som bland det bästa som har gjorts.

    Beatles är bara bra musik. Även när Lennon höll på med sina experiment så var de just experiment och inte nåt ytligt imageskapande.

Kommentera

 
