Socialdemokraten Vincent Gallo?

DN skriver om Vincent Gallo. Innan jag fortsätter vill jag bara säga att den som inte har sett Buffalo 66 bör göra det så snart som tiden tillåter. Det finns få filmer om vilkas förträfflighet det råder sådan konsensus i min vänskapskrets.

Vincent Gallo är ett mysterium. Ingen annan offentlig person har kommit undan med så många chauvinistiska antivänsteråsikter som Gallo. Eftersom vänstern eller det som i USA kallas för liberal dominerar kultursfären, verkar det som att ingen tror att Gallo är seriös när han öser på med sina hatiska och ultrakonservativa kommentarer om diverse ämnen som har behandlats av vänstern. Gallo har gjort bra filmer både som skådis och regissör, han är uppenbarligen en estetiskt mångsidig människa, cool som satan, rolig och vacker. Inte kan en sån människa verkligen tycka som han ofta utger sig för att tycka? Denna antifeministiska provokatör har till och med varit ihop med PJ Harvey.

Och jag är inte bättre själv. Jag tror det ligger mer sanning i Gallos konservatism än vad vi tror. Men jag är ändå osäker på var gränsen går.

Hur seriöst jag har tagit honom som en galen Johnny Ramone II, kanske visar sig i min oerhörda nyfikenhet av att läsa i den nämnda artikeln om hur Gallo ska ha pratat med Leif Pagrotsky om att göra kampanjer för socialdemokraterna. Just den delen borde artikelförfattaren Nicholas Wennö har skrivit något mer om.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

~ av hossein på 2009/09/11.

Kommentera

 
