Diskret hot

Grannen håller på och borrar eller svetsar non-stop. I vissa perioder under åren har det ibland kommit liknande ljud därifrån i flera dagar, vilket leder till misstanken att det mer eller mindre bedrivs den form av verksamhet som man annars sysslar med på en verkstad. Vilket antagligen gör det hela olagligt.

Men i så fall, hur kan man inte fatta att grannarna störs av det och att det förr eller senare kommer att komma in tillräckligt med klagomål till värden att man blir utstängd?

Oavsett om det nu finns något att göra åt det så kan man fråga sig varför vissa lägenhetsinvånare verkar ha fullständig brist på respekt eller förståelse för att i en lägenhet så krävs det inte så mycket för att olika former av ljud direkt ska överföras till de andra hyresgästerna.

Och eftersom det är mer regel än undantag (att spela musik på stereo efter midnatt kan aldrig funka oavsett ljudnivån, det är bara hörlruar som gäller) får det mig att fundera på varför jag råkar vara en av de som är otroligt försiktig med ljudnivån.

Kanske beror det på den lägenhet vi bodde i på slutet av 80-talet, i någon Parisförort. Om det finns en fördom om att vi svenskar är väldigt tystlåtna och att många av våra regelöverträdelser knappt skulle märkas på kontinenten, så gäller den sannerligen inte det höghuset. En gubbe från våningen nedanför skrek åt mig en gång för att jag råkade droppa lite vatten på hans ruta när jag sköt med min lilla vattenpistol.

Och så samma sak om jag och min syster, som då var mellan 5-7 år gamla, hoppade omkring lite på grund av allt det som småbarn brukar finnas entusiasm för. Då kom det genast upp någon och knackade på för att gnälla. Kanske var det en och samma gubbe, jag vet inte.

En gång ville mannen göra det klart för min mamma att han minsann ägde ett skjutvapen.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

~ av hossein på 2009/10/17.

Kommentera

 
