This Race

Nästan så att jag bara skriver om musik när det är något som har stört mig eller gjort mig besviken. Eller att jag kritiserar likriktningen. Så här kommer några ord om något utanför den vita bubblan.

Jag hade länge ganska svårt för att förstå reggae. Bland annat så var det kanske så att det inte kunde gå hem hos mig eftersom jag under en period i de senare tonåren nästan enbart lyssnade på gitarrorienterad populärmusik. Det som handlade mer om rytmen kunde jag inte riktigt förstå.

Dessutom hade jag inga kanaler som kunde leda mig till något annat än Bob Marley eller diverse MTV-skräp som man såg under barndomen, typ Inner Circle (inget ont om dem).

Jag försökte just med Bob Marley. Lite tidigare saker. Inte alls dumt, men inte heller blev det begripligt för mig varför han kunde vara så extremt populär.

Men sedan stötte jag på Burning Spear.

Han har hållit på omkring 40 år nu, så jag kan inte säga så mycket om hela hans katalog, men det som jag har hört har fått mig att känna samma närhet till musiken som i fallet med andra genrer som jag varit mer bevandrad med.

Jag kommer inte ihåg hur jag upptäckte honom. Men den här samlingsplattan  – Creation Rebel (2004) – rekommenderas:

Creationrebel_500x500

Det är ingen best of-samling, mer rariteter och tidigare outgivet material. Vilket innebär att det finns mycket styrka, mycket råhet och mycket skärpa.

Vad jag ska säga mer om det vet jag inte. Att skriva om musik är särskilt svårt när det kommer till positiva omdömen. Vilket ofta leder till vaga uttryck om att det är så ”fantastiskt”, ”briljant” och så vidare.

Plattan är helt enkelt jäkligt bra, och låten ”Down By The Riverside” är utan tvekan bland de tio bästa låtarna jag någonsin har hört. Den har precis allting. Vacker sång, tung bas med lekfulla rytmer, skarp- och oförutsägbart gitarrspel, och en luftig och svajig orgel och en välskriven melodi.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

~ av hossein på 2009/11/01.

Kommentera

 
