Stockholmsnätter

Då och då stöter jag på det värsta från det svenska 90-talet som jag slänger in här för att påminna mig själv och alla andra som är tillräckligt gamla att vad man än tycker om dagens utbud av popkultur i Sverige, så var det ju faktiskt annat som var illa med det här landet på den tiden än det gamla vanliga snacket om nyfascismens spridning i Europa som i Sverige avspeglades i Ny demokratis framgångar och alla nynazister och wannabe-nynazister.

Som typ det här:

Om den här länken tas bort inom en snar framtid så kan jag skriva här att videolänken ovan är Stakka Bo.

Jag får verkligen obehagliga känslor när jag ser det. Verkligen. Det ger mig kalla kårar. Jag blir smått deprimerad. Svårt att sätta ord på det men… Det får mig att tänka på hur isolerat det fortfarande var här uppe på den tiden. Det är som att Johan Renck ska göra en egen variant av diverse ”coola” saker som var inne i England och USA, packetera det och servera det för oss för att det finns ingen annan som kan göra det. Eftersom alla våra unga förortsbor i dessa pre-Latin Kings-tider var upptagna med att kämpa om mänsklig värdighet mot rasismen, så ska en affärsman som Stakka Bo komma fram och vara lite lagom hipp. Ugh. Tanken på Stockholms uteliv kombinerat med de bilderna och den musiken är verkligen tragiskt. Det kan, by the way, inte vara kul för Stockholm att ha detta och E-Type på sitt samvete.

Något för DN På stan att tänka på när de ska intervjua ”veckans lantis” som är Marcus Birro, Promoe eller någon annan som inte är tillräckligt sofistikerad som en Stakka Bo och hans gelikar som 1993 hänger runt någonstans och ska ta del av saker som är ”schysst”. Ja, jag är ironisk.

Och där gjorde jag åter reklam för DN. Typiskt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

~ av hossein på 2009/11/09.

Kommentera

 
