Inget förutom det där enda

”Whoah!”, som Al Pacino skulle ha sagt; bloggens tempo har sjunkit rejält sen somras när bloggen ständigt matade läsarna med kommentarer om diverse nyheter, både utrikes och inrikes, kombinerat med en massa anekdoter från förr.

Jag kan inte förklara varför. Med kan menar jag att jag har blivit nojig om det där som på sistonde varit omtalat i media; om hur mycket man riskerar för sin framtid när man lägger ut saker på nätet. Visserligen handlar det mer om att folk exponerar sig nakna på porrelaterade sajter och så vidare, men det finns nog mycket jag skulle kunna säga som skulle kunna se illa ut för den som inte känner mig, vilket på olika sätt skulle kunna påverka mitt liv. Oddsen är ganska höga för det, men man vet aldrig.

Säg att jag under en av de där dagarna när jag jobbade med småbarn i Nykil, skulle komma hem efter en stressig början på veckan, och kläcka ur mig något i stil med ”jag hoppas att en galen terrorist kommer och spränger skolan imorgon så att jag slipper ungjävlarna”. Alla som känner mig skulle förstå att det är ett skämt, och antagligen också se det roliga i det eftersom de förstår mitt språk.

För en annan skulle det framstå som något helt annat.

Vad man får och inte får säga beror helt enkelt på vilka förutsättningar man har som medborgare i Sverige, hur mycket social status man har skaffat sig etc. När den romantisk-modernistiskt rebelliske tänkaren eller konstnären på olika sätt förklarar sitt avståndstagande från samhällsnormerna, ibland på ett väldigt aggressivt sätt, så kan han göra det för att han eller hon ofta kommer från en – socialt – väldigt trygg bakgrund som ger honom olika typer av resurser. En kommer att kalla honom för hjälte (lustigt hur jag bara en av tre gånger garderade med att det kan vara en hon). En annan kallar honom för privilegierad.

Han är hursomhelst inte jag. På gymnasiet fattade jag inte det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

~ av hossein på 2009/11/14.

Kommentera

 
