Teegz and Sars in concert… And studio.

Calgarys popduo är tillbaka med ett nytt album och i måndags var de på Debaser Medis för att lansera den. Och jag var förstås (?) där.

Först några ord om albumet innan jag går vidare om spelningen och de enskilda spåren.

Det heter Sainthood och är i stora drag precis i linje med det som systrarna har producerat sedan 2004, och ni som har varit mer lite längre vet att jag känner mig rätt hopplös angående den utvecklingen. Allt från musiken och texterna till den visuella profilen känns så in i helvete instängt, förutsägbart och tonårsorienterat att man egentligen borde bojkotta, men som jag också har sagt tidigare, Tegan & Sara är i praktiken det enda band som jag började följa under en period när det fortfarande inte hade skett ett genombrott. När jag var och såg dem 2003 på Debaser Slussen – då de var förband åt Hot Hot Heat – var jag antagligen en av typ tio pers som var där för att se just dem och inget annat. Nu har jag i och för sig slutat följa deras äventyr på samma sätt som tiden efter den konserten, men tydligen räcker den kopplingen för att jag ska skaffa plattan och köpa biljetten till konserten.

Med instängt menar jag att det är åt indie/New Wave-hållet. Mer pretentiöst än ironiskt. Mer romantiskt än humoristiskt. På ett förutsägbart sätt ska alla elektroniska inslag representera kreativitet. Gitarrerna är mer rytmiska inslag än melodiska. Tegans låtar är fortfarande bland de sämre. Motsatsen gäller på If It Was You (2003).

Sen saknar jag också för första gången på länge några av Saras härliga emotionella kämparslogans från låtar som ”We Didn’t Do It”, ”Like O, Like H”, ”Relief Next To Me”, (det osläppta) ”Trouble” och så vidare.

Men allt som allt, efter ett par lyssningar, tycker jag nog att det är mindre svagt än föregångaren The Con (2007). Mycket är sig likt, men den lilla skillnaden handlar om något så enkelt som att det finns färre dåliga låtar på Sainthood. Jag tycker inte att den lilla gradskillnaden är tillräcklig för att jag ska utsäga något gott om framtiden. Mest besviken är jag på Tegan och inget tyder på att hon ska bli lika kunglig som hon var för 6-7 år sen. Men just nu känns det inte lika negativt som det gjorde när jag hörde den första singeln. Det beror på att jag har charmats av tjejernas långa mellansnackepisoder under konserten. Jag fick tag på plattan bara några dagar innan spelningen.

Som alltså var ganska så okej med de förutsättningar som lades upp. Det spelades bara en låt från tiden före 2004. En handfull låtar från So Jealous beskrev TS som ”old stuff”. Jovars. Men det var en betydligt bättre stämning än för 1,5 år sen när de spelade på Nalen. Just för att Nalen var så fel. I måndags var det ibland långa körsträckor som man bara fick utstå, men andra kortare perioder var det rentav inspirerande. TS var på bra humör. Tydligen finns det en inglasad balkong på Debaser Medis som blev en återkommande referenspunkt under resten av spelningen, efter att det hade skrämt Tegan efter den första låten. Och till skillnad från vad den länkade recensionen anger så var det Sara som skämtade om att Sverige kanske är ett så progressivt land att de låter folk från fängelset komma ut för att se TS. Tegan gjorde också en referens till The Scatman, vilket är hur kul som helst.

Så till låtarna på skivan:

1. Arrow – Rytmisk och monoton electropop. Helt okej vid första intrycket, men kan vara lite retsam efter ett tag.

2. Don’t Rush – Som en sämre kopia av öppningsspåret. Vilket demonstrerar hur Tegan är under isen.

3. Hell – Den första singeln från albumet är också en av de klart sämre låtarna. En klaustrofobisk liten rockare som faller platt.

4. On Directing – Det här var initialt min favoritlåt på hela albumet. När gitarrintrot först börjar tänker man att det ännu en trött kopia, men plötsligt övertas låten den fylliga basen och de hårda slagen.

5. Red Belt – Duttidutt, duttidutt. Gör varken mer eller mindre. Ganska medioker med andra ord. Jag gillar lite början av refrängen bara för att jag åtminstone känner lite av det där Sara-goes-stormtrooper.

6. The Cure – Den här är rätt lustig för att det låter som en popversion av ”Wicked Games” (Chris Isaac, den danska modellen etc.). I helhet okej. Bättre live.

7. Northshore – Vilken titel! Jag älskar den. Det är som We’re Tegan and Sara. This is Canada, motherfucker. Don’t mess with the NORTHSHORE. Fucker. Mother. Ja, okej. Själva låten är sådär lagom rock ‘n’ roll i New Wave-format. Känns lite småfalskt och räddas mest av bakgrundssången på den senare hälften. Var dock väldigt bra live.

8. Night Watch – Okej refräng med den mörka, nästan jazziga vibben. Annars kanske inte så jättemycket att hänga i julgranen.

9. Alligator – Det närmaste TS har kommit att göra discomusik så långt. Och även om jag inte skulle vilja att det blev något koncept för hela bandet, så är låten i sig en av enstaka som är riktigt bra.

10. Paperback Hero – Tegan drog en bakgrundshistoria om denna under spelningen. Tydligen gjordes låten först digitalt av Tegan, och berabetades av Sara. Det lät som europeisk dansmusik (det var här Scatman kom in) eller old school Madonna (ingen kan missa den passningen när Sara sjunger raden ”a material girl”). Men när det väl skulle göras klart i studion med riktiga instrument, då funkade det inte riktigt på samma sätt. Det lät som det gör nu. Jag har inga problem med låten alls. Den är rätt gullig.

11. The Ocean – Mjä. Tegan försöker, och det går att tolerera, men särskilt bra är det inte.

12. Sentimental Tune – Man kan väl tycka att låten summerar hela TS-repertoaren de senaste fem åren. Smågulligt, men berör inte så värst mycket.

13. Someday – Har en rätt skön psykedelisk-ish melodislinga, men i det stora hela är intrycket inte större än att när de framförde den live så var det kul hur Tegan ibland började låta som en MC.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

~ av hossein på 2009/11/25.

Kommentera

 
