Round 1

Musklerna är sega som fan och jag är hela tiden lite kittlig i ansiktet, men jag är i alla fall nöjd med att ha lyckats undvika att komma in i en klassisk julfiasko ur hälsosynpunkt, där jag vaknar väldigt sent, och sen stannar jag inne resten av dagen för att det är kallt, och äter en massa skräp. Och det här året behövde jag verkligen skärpa mig. Julmiddagen, som jämfört med den genomsnittliga är ganska liten hos oss, brukar alltid bli en besvikelse. Hur hungrig man än är så är det så mycket stress och uppladdning inför det att när man väl tar de där första tuggarna så ger det inte så mycket.

Det är förstås jag som normalt lagar mycket av maten, även om just i år så blev det färre rätter. I vuxen ålder har mitt intresse för matlagning ökat väldigt mycket, eftersom jag upplever att allt här handlar om substans. Varenda millimeter av den skapande verksamhetren kommer att fylla en funktion då den kommer att hamna i någons mage. Det kommer inte bara att så där. Allt kommer att användas. Julmiddagen blir därför en anledning för mig att leka matlagning, eller vad man ska säga.

Det gör själva ätandet mindre roligt.

Det fanns också en oro för att jag skulle tjocka på mig som fan eftersom jag lagade en otroligt onyttig kolapaj. Men den blev rätt så äcklig. Jag hittade ingen muscovadosocker i butiken så det fick bli brunt farinsocker istället. Vi hade av en händelse mörk sirap i kylen, och det kändes inte nödvändigt att köpa ljus bara för en paj, så jag körde på det som fanns. Resultatet blev att sockerchocken och allt smör blev särskilt överväldigande med den mörka eftersmaken. Bläh.

Mina köttbullar blev dock de godaste jag någonsin ätit, if i do say so myself.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

~ av hossein på 2009/12/25.

Kommentera

 
