Rätt åsikter och hat

Slumpen gjorde att jag till slut såg delar av Bruno-filmen kort innan jag såg att Sasha Ben Cohen ljuger människor rakt i ansiktet som journalister, reportrar och framförallt underhållningsreportrar som han själv, brukar göra. Det var bananen som gjorde mig uppmärksammad, så jag länkar till det inlägget. Lögnen handlar inte om att något i filmen är sant eller osant, utan om att han liksom de miljoner som sett hans film, lurar ytterligare några miljoner som tittar på David Letterman att han har träffat en palestinsk ”terrorist” som inte gillade det han hade sagt om Osama bin Laden.

Det förvånar mig inte. Jag gillade nämligen inte så mycket av det jag såg från Bruno, och jag var också väldigt besviken på Boratfilmen när jag såg den för ett par år sen. Borat var åtminstone stundtals underhållande, men det var också ofta smaklöst, äckligt och meningslöst.

Många människor godkänner Borats förnedrings-TV eftersom offren för det mesta är trångsynta och konservativa människor som är nationalistiska, rasistiska och homofobiska. Eller så är de bara småhycklande sydstatsaristokrater. Därför är det tydligen okej att Borat gå omkring med en trasa som han säger sig ha lagt bajs i (han är ju en dum tölp från blattebonnlandet Kazhakstan och det är faktiskt kul eftersom det inte är på riktigt, typ). Det är okej att han bjuder in en prostituerad kvinna till aristokraternas hem utan någon anledning, och det är rätt att förnedra sydstatsborna, för de är ju minsann konservativa människor som ser ner på de prostituerade. Därför måste de förnedras på TV och vi måste sitta och skratta åt det.

Det är samma sak med Bruno. Hela hans verksamhet går ut på att hitta godtrogna konservativa amerikaner och förnedra dem på TV. En del av dem fattar nog att något är skumt men gör sitt bästa för att låtsas som ingenting. Och då kan Bruno fortsätta att förnedra dem och de förtjänar ju det. De tycker fel – vilket är uppenbart av att de inte protesterar mot Brunos ironiskt homofobiska utsagor – därför är det rätt att förnedra dem på det smaklösa sättet.

Missförstå mig inte, jag tycker visserligen att vissa människor får ta det lite skit om de ger det. Men det måste göras på ett bra sätt. Inte smaklöst och förutsägbart. Dessutom – och det här är högst relevant – det är inte så att Brunos offer är deltagare i aggressiva demonstrationer där folk går omkring med skyltar som säger GOD HATES FAGS etc. Många av dem är vanliga människor som råkar bo i ett område där homosexualitet inte riktigt är accepterat. När de på ett märkligt sätt konfronteras om sina åsikter av Bruno, då kommer de inte direkt att säga hey, partner, you better watch what yer sayin’ about homosexuals… They are no different than you and I.

Efter Bruno kan jag bara konstatera att både Borat och Bruno representerar en form av aggressiv och hatisk ”liberalism” som jag inte vill ta del av. Det går ut på att hata alla som bär på mer eller mindre konservativa värderingar och väldigt aggressivt förklara för dem att de är dumma i huvet och bör ändra sin uppfattning omgående. Annars har de ingen plats i det ”demokratiska” samhället och det är fritt fram att förlöjliga dem på alla möjliga sätt.

Det är ytligt förhållningssätt till omvärlden. Okunnigt, ointelligent och fri från kontext och relativism. Bara samma hatiska och närmast chauvinistiska stil som rättfärdigas av att det står för ”rätt” åsikter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

~ av hossein på 2009/12/29.

3 svar to “Rätt åsikter och hat”

  1. Kruxet med detta är ju inte bara det som ”komikern” yrkar på som förklaring till det oacceptabla uppträdandet utan även vad vi tillåter som svar. Det finns en hel del kryphål som underhållningsmedian tar till och som de tolereras med att göra. Samma kryphål kan vara stängda för områden som betraktas som mer seriösa/mäktiga. Fördoms-, förtals- och lögnmyntandet skiljer inte på vem som säger vad.

  2. Hur menar du om svar som vi tillåter?

  3. jag håller precis på att avsluta ett inlägg om ämnet som jag ”släpat på” i några veckor.

Kommentera

 
