R(a)us

Nyår och sprit. Jag har lagt det bakom mig, men ingen kan förneka att åtminstone en del Systembolagsbutiker i landet är oerhört gemytliga, åtminstone för vardagsmodernisten.

När jag säger att jag har lagt det bakom mig menar jag att jag har gett upp. Inte att jag någonsin har varit en fyllehund. Men jag har druckit och på nyårsafton har det funnits anledning till firande. Till skillnad från alla ursäktshelgdagar.

En gång blev jag vrakfull och blev till en ganska lustig karaktär. Som gapade och skrek mycket. Och hade mycket kul medan det varade.

När rundan var på väg att ta slut kom det en väldigt stor man som halvsprang mot oss. Min ena kompis anade vad det handlade om och tog några steg tillbaka och avvärjde situationen.

Den okände mannen var ute efter mig. Han ville slå mig. Varför? För att jag var full och icke-german.

Någonstans på andra sidan av stan hade hans kompis fått en snyting av en full ”invandrare”.

Därför skulle han nu ta hämnd.

What else is new, tänker någon. Tja, kanske inte så mycket. Men snubben var ingen nynazist. Han var ingen inskränkt raggartyp. Han var inte ens white trash. Han var bara en vanlig kille. Den typen som nästa dag sitter på en kontor någonstans och är som alla andra vanliga medborgare.

Men det hindrar inte honom från att dra såna vansinniga generaliseringar och slutsatser som leder till att han tycker att jag ska betala för något som någon annan har gjort. Någon som etniskt sätt kommer från samma världsdel som mig.

Och varför skulle han inte göra det. Det räcker med PK-skiten nu. Verklighetens folk ska få säga sitt. ”Jag är inte rasist alltså, men det här börjar gå för långt. Man får inte ens slå oskyldiga invandrare utan att det ska bli hus i helvete.”

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

~ av hossein på 2009/12/31.

Kommentera

 
