Dekonstruktion på tallriken

Potatisen hittar alltid sin väg till vårt mini-julbord back home in Norrköping, och när det kommer till att koka potatis är inte jag och mamma överens. Hon menar till exempel att min potatismos smakar vatten, medan jag tycker att de flesta av hennes potatisrätter är lite ruttna och svampiga i eftersmaken.

Det kommer naturligt av att vi kokar potatis på olika sätt. Jag som större delen av min senare uppväxt har varit i Sverige kokar potatis på mitt sätt, och hon gör det på sitt iranska vis.

Man ska akta sig för att generalisera en individs metoder som representativa för ett helt land, men om jag inte minns fel så är det just en matkulturell skillnad att potatis i hennes ”trakter” kokas genom att den får ligga i vatten tills vattnet har kokat bort.

Vilket naturligtvis innebär att hennes potatisar blir överkokta.

Sen började jag fundera på ordet överkokt. Är det vetenskapligt? Finns det en kemisk reaktion som rent konkret visar att potatisen har nått ett särskilt stadium som i brist på andra begrepp kan förklaras som konsekvensen av överkokning?

Någon kan säga att jag slår in öppna dörrar, men jag vet inte. Rimligen är alla överens om när maten är bränd.

Rimligen måste det handla om olika perspektiv. Mor min har väl kanske också rätt om att jag äter blaskpotatis, hur mycket jag än har svårt att acceptera det.

Fast att tänka såhär är ju faktiskt farligt, för relativism är ett sattyg som vänster har tvingat oss i för att de vill förgöra vår rätt att tvinga De andra till underkastelse, på samma sätt som överdriven mångkultur är lika illa som etnisk rensning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

~ av hossein på 2010/01/18.

Kommentera

 
