Östergötland is the future

Så säger åtminstone dess kollektivtrafik.

Jag pratade med en vän från Norrköping som har fått visstidsanställning i Linköping, med förorten Malmslätt som arbetsplats.

Som ex-Linköping tänkte jag att jag skulle briljera lite med min koll på staden. Jag frågade om han fick ta buss nr 13 till Malmslätt, och det bekräftades positivt. Wow, jag är down, tänker jag. Jag kan det trots att jag egentligen flyttade ifrån Linköping just när linje 213 fick heta 13, linje 202 fick heta 2 och så vidare.

Men det var skumt att han inte kunde säga att bussen körde förbi studentbostadsområdet Ryd, där jag bodde back in the day. Pendlarens trötthet?

Nja, lite efterforskning på Östgötatrafikens hemsida visar att man har gjort om, och gjort rätt. Linje 13 är nu inte som det gamla linje 13, som ännu längre tillbaka hette 213. Här har man separerat Malmslätt (som verkligen är lite avskärmad från resten av tätorten) från Ryd, så att ingen längre behöver sitta igenom Ryd innan han eller hon kommer till Malmslätt. Bussen vänder i Ryd.

Och det väsentliga med det är att när ers nåd bodde i Ryd från 2002-2004, var det lite småjobbigt att ta sig in till centrum från Ryd (som också ligger långt bort om vi talar promenadavstånd). Bussen gick var 20:e minut, trots att en stor del av stadens befolkningen bodde just i Ryd. Nu har de alltså skärt av linjen så att den är kortare, vilket gör att bussen kan vända snabbt, och väntetiden har halverats.  One love, yo.

Det är nu snart tre år sen jag lämnade Linköping, så det är ju inte så jättekul att höra om förbättrade detaljer som jag inte kan ta del av. Som alla nya tvättmaskiner som har installerats i tvättstugor till nästan alla lägenheter som jag lämnar efter mig under mina vuxna år.

Det var dock inte poängen med det här. Jag bara konstaterar att där SL försämrar kommunikationerna för de som är beroende av kollektivtrafiken, och där SJ försämrar förutsättningarna för sina vardagspendlare, och där min nya stad Nyköping (som i rättvisans namn inte kan förväntas leva upp till samma önskemål, med tanke på storleken) har en undermålig lokaltrafik, så förbättrar Östergötland. Det är mer än bara snack som gäller där. Och det här var bara en detalj. Det har under hela 2000-talet funnits idéer om generella förbättringar, nya lösningar, expansion i form av uttnyttjandet av – ur stadsplaneringens perspektiv – strategiska öppna ytor. Det förstärker min föraning om att jag kommer att leva mina sista dagar i den regionen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

~ av hossein på 2010/02/14.

Kommentera

 
