SVT-klass på maten

Gillar matlagning. Är intresserad av matfrågor av olika slag. Kollar så på SVT:s Landet Brunsås.

Det är Henry Schyffert, ”Den där Erik” och en som heter Lotta.

Jag märker att Henrik Schyfferts nejmdroppande verkligen är på en parodisk nivå. Det är halva hans act. Att han ska beskriva olika hajpfenomen och olika personkategoriers utseende. I det här materialistiska landet är det högt värderat, antar jag. Men så jätteroligt är det inte. Men Henrik kan ofta vara rolig ändå, just i det här programmet.

Den där Erik. Som väl var med i nåt ungdomsprogram någon gång när jag var ung? Var det rentav Bullen? Eller Sommarlovsprogram? En rörig gubbe som man inte vet var man har. Jag stör mig på hans stockholmska. Att han säger ”furr” istället för ”förr”. Som i förr i tiden.

* * *

Jag stör mig också hiskeligt mycket på att människor säger ”intressankt”.

* * *

Jo, Den där Erik. Jag stör mig lite på hans slappa hippiestil. Men då och då får han mig att skratta. Han bjöd i alla fall hem en kvinna vid namn Pilar från den mexikanska ambassaden, för att se hur hon reagerade på en svensk tacokväll. Stackars Pilar får sitta där medan Eriks ”frigjorda” ungar springer omkring och äcklar sig med maten. Barnen ska ju få göra som de vill. Så de kladdar på maten som alla ska dela. Den minsta ungen tar tag i skedet från den härliga orangea ostmassan och smakar på den. Och lägger den tillbaka. Erik lever i sin egen värld, så han förstår inte tortyren som Pilar utsätts för. Garanterat kommer Pilar att få hämta andan när den dagen är över. Och berätta om skräckhistorian. Alla vi har vairt där. Ungar utan gränser som gör vad de vill med världen. Och deras päron bara skrattar. Det är ju ”grymt” att disciplinera dessa små söta varelser.

Sist men inte minst Lotta, som jag inte har någon respekt för överhuvudtaget. Hon är en tillgjord snobb som uppför sig därefter. Hon lever i en annan värld. En värld som är medelklassens värld och som representeras av det avgiftsfinansierade SVT. Kalla det taxation without representation.

Jag tycker att programmet har många bra delar, men blir ofta provocerad när jag känner att jag står utanför det där ”vi” som de verklighetsfrånvända herrarna och damen talar om.

Särskilt när de säger saker som att ”vi” bara spenderar 13% av vår inkomst på mat, vilket då innebär att vi egentligen har råd med mycket mer. Bättre råvaror.

Hmm… Jag spenderar över en tusenlapp på mat i månaden, vilket för det mesta innebär typ 20% av min månadsinkomst. Det klarar jag genom att snåla som fan. Jag har några basvaror, men resten handlar om att anpassa min kost efter de priser som erbjuds, de klipp som jag lyckas göra här och där. Skulle jag bara ta det jag behövde och ville från min närmaste affär skulle jag antagligen hamna en bra bit över min nuvarande budget (kom ihåg att blott 30 kr om dagen för mat – alltså frukost, lunch och middag kombinerat – når upp till 900 kr på en månad), vilket då skulle innebära omkring 35% av inkomsten. Att man statistiskt tar fram en siffra som 13%, för att en massa andra människor tjänar t ex 30 000 kr i månaden, det är en förolämpning som får mig att ifrågasätta hela SVT:s existens. Hela idén med myndighetsstödd TV är att den ska garantera folkets intressen. En form av konsumentskydd om informationsfrågor.

Och visst, Landet Brunsås tar upp frågor om matindustrin på ett sätt som t ex TV3 inte skulle kunna göra. De sponsras ju av matindustrin. Men ändå… Det känns inte tryggt att representeras av människor som lever i en helt annan värld än mig. Som sitter på en trygghet som jag möjligen aldrig kommer att uppnå.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

~ av hossein på 2010/02/21.

2 svar to “SVT-klass på maten”

  1. Underbar sågning. Förvisso kan Schyffert vara rolig på sin egen bekostnad, men han och Erik är vid dagens slut villaägare i Bromma…

  2. Jag har varit i Bromma en gång typ. Förstår inte varför folk VILL bo där öht. Det var varken vackert eller mysigt. Bara lite småläskigt.

Kommentera

 
