Move right outta here

Jag har en bekännelse att delge. Snökaoset och dess häftiga reaktioner i debatten roar mig en aning. Kritiken och debatten fullkomligt haglar från pressen, för varje dag som går.

Missförstå mig inte. Jag vet hur jobbigt det kan vara som pendlare. Men det är halva nöjet för mig just nu. Lättnaden över att jag slipper det.

Jag har inte haft så mycket tur här i livet, men de gånger jag haft tur, då har jag fanimig haft tur. Snökaoset har hållit på nästan konstant i nästan tre månader. Jag flyttade ifrån Tullinge precis innan trafikkaoset började. I mitten av december var jag tillbaka i Stockholm på grund av en kurs, och fick höra från SL att ALLA bussar i hela Botkyrka var inställda. För de som inte vet bodde jag i ett studentområde en bit utanför Tullinge station. Det innebär att när jag då med alla förseningar i pendeltrafiken skulle lyckas ta mig fram till Tullinge, skulle jag behöva ta en promenad som normalt, utan alla snödrivor, skulle ta 35 minuter. I ett i mina ögon tragiskt område. Mörkt, hårt, kallt, glest. Att den proceduren skulle bli vardag under hela vintern… Jag hade blivit helt tokig. Och fortfarande undrar jag hur mina studentgrannar som är kvar har det nu. Hur gör de? Hur står de ut?

Så medan hetset ökar för varje dag som går, kan jag skatta mig lycklig när jag sitter inne med min morgonkaffe, med en tiominuterspromenad upp till mitt temporära arbete. Man kan inte klandra mig för att det finns en behaglig känsla i det hela.

Det andra som bidrar till att jag är road är att det trots allt handlar om snö. Något så harmlöst och normalt så älskat som snö, har blivit samhällets värsta fiende. Det normalt ostoppbara maskineriet har fått sig några hack tack vare lite mjuk snö. Det är lite ironiskt.

Jag är medveten om att detta kan få svåra konsekvenser även för mig i framtiden. Men i dagsläget är mitt råd till alla att slappna av. Det är bara lite snö. Om någon månad är allt över. Allt som vanligt igen. Och nästa år får vi kanske samma tråkiga slaskvinter som vi brukar få nuförtiden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

~ av hossein på 2010/02/23.

2 svar to “Move right outta here”

  1. Tycker även att folk går lite väl hårt ut på SJ, Banverket och andra ”ansvariga”. Vad ska de göra? Det är varken konduktören eller VDns fel att tågväxlar fryser eller att järnvägsspår isar igen. De styr inte över vädret.

    Sedan kan jag visserligen tycka att ett sådant välutvecklat tekniskt land som Sverige, borde ha några ingenjörer som har löst denna problematik.

    Det här kanske är ett sätt för övre makter att poängtera att folk borde promenera till jobbet i den mån det är möjligt, helt enkelt.

  2. Jag tror att det här är mer som toppen av isberget. Jag kan inte tala för de som bor i centrala Sthlm, för jag tycker att de har det rätt soft. Men bor man i vissa förorter så kan det vara väldigt usla kommunikationer. Vänta halvtimme på bussen, ytterligare en kvart på pendeln osv. Och så brukar ”Veolia” fuska lite med sina bussturer. Det drabbade mig flera gånger. Man fick helt enkelt gå hem istället, även om det i teorin fanns olika sätt att i efterhand kräva ersättning för taxi osv.

    När man lever under dessa förhållanden och snökaoset tillkommer så blir man rätt lack och det är förståeligt. Sen att graden av ilksa har varit lite missriktad och överdriven kan man ju hålla med om.

    Vad gäller SJ så är deras nya kompensationsystem ett skämt. Förut fick man iaf en kompensationsresa på köpet vid förseningar. Nu får man helt enkelt stå och vänta i en timme – om restiden anses vara för kort för kompensation – och inte få ut nåt av det överhuvudtaget.

    Och allt det här måste ju ställas mot att hela tanken med satsning på kollektivtrafik – vare sig det rör om SJ eller SL – handlar om en hållbar framtid. Att promenera till jobbet är ju bara ett val för den som råkar bo inom gångavstånd till jobbet. De som pendlar till jobbet, inklusive mellan olika städer, få som signal att man lika gärna kan börja köra bil istället (om man nu har körkort).

Kommentera

 
