Hookie

Vinter-OS is not my bag. Sommar-OS knappt. Men jag fastnade en del för hockeyn på slutet.

En blatte kan aldrig bli hockeyspelare i Sverige utan att totalt avblattifiera sig. Men jag har aldrig ens stött på den där avblattifierade hockeyspelaren. De enda som uppvisar en annorlunda etnisk bakgrund är adopterade killar. Ju mer man tänker på det, desto roligare blir den totala frånvaron av hockeykillar som heter Reza eller Sharbel eller Abdi eller Mohammed och så vidare. Den som känner till en, får gärna kontakta mig.

Det handlar om en särskilt sorts machokultur som många av oss har svårt att finna ro i.

Det handlar också om ekonomiska förutsättningar. Majoriteten av alla immigranter får börja från noll i det nya landet. När familjen måste kämpa för att få allt att gå ihop, går det inte att spendera tusentals kronor varje år på en fritidssyssla som hockey. Även om den här ekonomiska eftersläpningen med nästkommande generationer kan hinnas ikapp, kan det aldrig bli så att arvet förs vidare. För det finns ju inget hockeyarv att tala om. Annat är det med folkets sport – fotbollen.

Och ännu en anledning är förstås att ingen spelar ishockey i Mellanöstern, Afrika, Östasien och så vidare.

Men det hindrar inga blattar från att titta på hockey, att spela innebandy och låtsas att man spelar hockey, och att samla hockeykort. Jag känner till flera. Mig själv inkluderad.

Nu är det längesen jag hade ett genuint hockeyintresse. Jag fick smak för sporten direkt när jag kom till Sverige 1991 och såg på när Tre Kronor tog VM-Guld i Helsingfors 1991, efter finalseger mot Sovjetunionen.

Men det var först när jag på allvar började upptäcka NHL som det hela höll på att explodera, i mitten av 90-talet. Under några år vad jag helt besatt av NHL och väldigt fascinerad av Kanada som hockeynation. Det var som värst 1995, och någon gång under 1996 började det avta, i takt med att jag blev besatt av något annat, som ibland kallas för rockmusik…

Det är alltså nästan 15 år sen. Sen dess har jag mest då och då följt landslagsturneringar som OS, VM och World Cup. NHL är inte längre vad det var och det finns hos mig en större medveten om allt runtomkring idrotter som fotboll och hockey, som gör att jag aldrig fullständigt kan acceptera det sistnämnda som något helt och hållet positivt. Vi fotbollsfanatiker brukar ta avstånd från den kommersiella moderniseringen av sporten som vi älskar. Vad skulle man då kunna säga om hockeyn?

Henrik Rydström har förstås helt rätt när han talar om hockeyns kopplingar till Hollywoods actionrullar. Men för min del ligger det inte så mycket i själva idrotten som allt runtomkring. Det är för mycket pajaseri. För mycket yta. För amerikaniserat.

Men en gång i tiden var man ung och omedveten om såna saker. Jag minns vintern 1995 när jag till och med började åka skridskor och spela hockey på isen utanför skolan när tillfället gavs. Jag var värdelös, men det var kul ändå.

En gång började några av mina skokamrater att retas med mig på grund av mitt nyfunna hobby att själv spela hockey. Varför? Ja, varför inte? För sakens skull. Den typen av lätt mobbning som i princip alla svenska grundskoleelever går igenom, utan att uppfatta det som mobbning. I alla fall var det så på min tid.  

De började roat fråga om jag inte skulle börja med hockey, som i att spela knattehockey; ungdomslag osv. Och jag bara tog på mig det. Det var något med den uppenbara omöjligheten som innerst inne kändes obehaglig, så jag demonstrerade bara ilska. Det var ett löjligt skådespel, fem minuter av onödig nonsens som jag fortfarande inte har glömt. Jag tänker på det varje gång det här inläggets ämne kommer på tal.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

~ av hossein på 2010/03/03.

2 svar to “Hookie”

  1. Mark In Da Park Owuya.

  2. Jag fick söka upp honom.

    10% avdrag eftersom han heter Mark i förnamn.

    Ytterligare 25% avdrag för att hans morsa kommer från Ryssland, som är ett av världens starkaste hockeynationer.

    Det gör honom till 65% hockeyblatte. Men jodå, han är ju född i Huddinge och allt. Bra upplysning.

Kommentera

 
