Gränser

Jag vet att det i regel inte går till såhär (videon nedan) på våra skolor, men samtidigt är man ju knappast förvånad att det kan hända, när våra myndigheter har en bild av barn som oskyldiga små fågelungar som aldrig gör fel och att man alltid kan prata sig ur situationen, och att om man inte klarar av det, då är det skolans fel. Aldrig ungen. Aldrig ungens föräldrar.

Det faktum att detta aldrig skulle kunna hända på andra håll visar att det faktiskt går att disciplinera och uppfostra ungar till att uppföra sig någorlunda väl. Själv apade jag mig mot lärarna under mina jobbigaste perioder på högstadiet, men hade ändå fått lära mig att det finns gränser för vad man kan göra mot andra människor. Att sätta mig över läraren, eller att rentav mobba läraren, som killarna i klippet, var uteslutet.

Just på den här punkten måste jag erkänna att högern har en sundare inställning gällande relationen mellan elever och lärare än vänsterns teoretiska resonemang kring detta, som präglas av en verklighetsfrånvänd medelklassbubbla.

Och då är jag ändå någon som inte köper argumenten om flumskolan för fem öre.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

~ av hossein på 2010/03/26.

2 svar to “Gränser”

  1. Tur att man inte jobbar som lärare, för jag hade flippat på de där snorungarna 15 sekunder in i filmen.
    Barn med oinskränkt makt över trditionella auktoriteter blir snabbt ett slags flugornas herre. Dessutom, från min egen skoltid minns jag att det mest roliga var att försöka undgå upptäckt i sin revolt. Hur kan man revoltera när det inte finns något att revoltera emot?
    Flugornas herre….

    • Jag hade dragit därifrån. Som rastvaktens strejk får man se det.

Kommentera

 
