The Original Scatman

Var Cat Stevens pophistoriens bäste låtskrivare?

Just nu är jag övertygad om att han var det. Mellan 1970-71, för att vara specifik. Jag är inne i en Cat-period. Och jag vet när jag hör en riktigt bra låt. Hos Casa Nayebagha ställs det höga krav på musik. Jag släpper inte fram vad som helst här. Eller, jag kanske gör det, men sen blir jag uttråkad och stänger av ”skiten”.

Jag har en speciell relation till mannen. Han drev mig till vansinne på högstadiet, när morsan under perioder spelade honom om och om och om igen hemma hos oss.

Många år senare såg jag Harold & Maude, filmen vars soundtrack enbart utgörs av Cat Stevens-låtar. En rolig grej med det är att jag då – ca 2003 – antog att det var en ny film och att 70-talskänslan och Cat-låtarna mest var ett uttryck för retrotrenden som då pågick inom popkulturen. Att det medvetet utspelade sig på den tiden, och att det medvetet hade valt en visuell teknik som skulle framkalla gamla sorters bilder. Alla okronologiska referenser tolkade jag som att jag hade sett en nyinspelning. Men nej, 1971 var året.

Det som är mer viktigt är att det var då jag upptäckte Cat Stevens på riktigt, bortom det ofrivilliga lyssnandet som ung på 90-talet.

Jag tänker att om man är den nutida popmusikens största bidragsgivare – på så sätt att hans låtar ständigt blir källor till nya tolkningar – då måste det säga något om vilken fantastisk låtskrivare man är.

Samma sak visas av att jag själv kan gå och nynna på vissa av hans låtar som jag inte riktigt är nöjd med på inspelningarna, vare sig det är live eller studio. Men melodierna är oslagbara. Inte världens skickligaste framförare, men skrivandet… Där kan man tala om substans.

Men tyvärr så hade han alltså inte förmågan att skilja bra från dåligt. Det finns många felsteg även under guldåren. Så man får vara selektiv i sin hyllning till Cat.

Vill nån ha tips, så är det tre plattor som verkligen gäller: Tea For The Tillerman (1970), Mona Bone Jakon (1970) och Teaser And The Firecat (1971). Debuten innan han fick tuberkulos är inget att ha. Inte heller det som kommer senare. Det dåliga omdömet gjorde också att en av hans vackraste spår, ”If You Want to Sing Out, Sing Out”, aldrig kom med på ett originalalbum. Så den får man ladda ner eller köpa på iTunes eller Spotify eller nåt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

~ av hossein på 2010/03/29.

2 svar to “The Original Scatman”

  1. Avdelningen för onödigt vetande:

    Mona Bone Jakon var från början tänkt att heta The dustbin cried the day the dustman died. I en intervju från 1972 berättar han att ”Mona Bone Jakon is another name for my penis. It’s the name I give it. It’s not some sort of secret vocabulary, it’s just something I made up.”

  2. Det där med penis-referensen fick jag lära mig nyligen, och det som störde mig mest det var att det var ungefär precis vad jag alltid hade tyckt att det lät som. Men jag tycker väl inte att nån av dessa plattor har bra titlar, så…

Kommentera

 
