”Boiling point” för Breakdance

Är det bara jag eller är breakdance real fucking lame, som man säger?

Jag har förstås aldrig i mitt liv varit en kille vars umgängeskrets har förväntats bry sig om dans som något att framföra, så man tänker att det borde vara en omotiverad fråga från mig. Dans är väl bara en grej som man har lite kul åt? Eller ibland kan finna rätt så fräckt, vackert, och så vidare.

Men nu är det så att jag känner en irriterande förväntan av samhället att tycka att just breakdance är coolt. Att det är häftigt. En snubbe slänger sig på golvet och svävar över den på nåt sätt. Jaha? Än sen? Men nä… Hossein, det är ju en grej som förortsblattar sysslar med. Därfär är det ju värsta fett!

Precis så verkar det ju vara. Att inte ha ett intresse för dans är förväntat, men att tycka att breakdance är häftigt är ändå förväntat. Det känns inte bra. Vad är det här för nåt? Vad är det här för trams? Ska man bara låtsas som att något är bra för att det förknippas med förortens hiphiopkultur? Ska man fejka engagemang för att visa nån plastig form av solidaritet?

Jag vet inte, men den som förstår sig på detta kan breaka’t down för mig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

~ av hossein på 2010/04/23.

4 svar to “”Boiling point” för Breakdance”

  1. Själv älskar jag både breaking och balett och många andra former av dans. Coolt dock att du uppmärksammat en breaking-trend. Den har verkligen gått mig helt förbi. Ja gumgås nog i helt fel kretsar, där breaking inte varit hett sen 80-talet, vilket jag tycker är skittråkigt. Möjligen ett litet, litet uppsving sent 90-tal/tidigt 00-tal i och med en allmän hiphopvåg i Stockholm. Men då var fan breaking de tminst heta elementet ändå kan jag säga. Och numera kommer jag enbart i kontakt med breaking som en del i något annat. Gärna i det här märkliga begreppet ”streetdance”. Det är som om man enbart skulle stöta på rap i eurodisco eller nu-metal elle rnåt.

  2. Jag vet inte om det är trendigt just nu eller inte, men det är populärt när det kommer på tal, oavsett om det är en gång i veckan eller en gång i månaden. Kanske min rurbik som är missvisande. Det jag menade med den var att det här förstås inte är något att bli särskilt upprörd över, men när en små irriterande sak upprepar sig om och om igen, så når det till slut en nivå där man reagerar och blir rätt så förbannad.

  3. Jag vill också höra breaking omnämnas positivt en gång i månaden. Vad är det du läser? Ge mig! 😀

    • Hehe… Det är nog mest på TV som man indirket reagerar positivt. Genom att stå och applådera och göra ”wooh”-ljud.

Kommentera

 
