Rebirth of the Cool?

Saker och ting runtom en rasar en efter en. All idealism som har byggts upp sedan nån gång i de tidiga tonåren visar sig vara betydelselösa i efterhand. Man ger upp. Pretentioner och drömmar håller inte i längden. Omvärlden visar bara på ondska och leda. Mycket spel och mindre substans.

Då återgår man till det som är tryggt.

Idag köpte jag ett samlaralbum till fotbolls-VM 2010 i Sydafrika. För den oinvigde rör det sig alltså om att man köper små paket med klisterbilder som man klistrar in i luckor i ett album. Jag har inte haft med detta att göra sedan 1994.

Det började någon gång omkring 1987 när jag var en liten pojke i Frankrike. Då samlade jag och min syster på samlaralbum till en tecknad serie som gick på TV, en franskdubbad japansk berättelse om ett gäng ungar som spelade fotboll efter skolan och så vidare. Jag minns bland annat att kiosken där man köpte de små paketen hade så mycket stil och klass att biträdet i affären satte ett tak på hur många paket man kunde köpa. En kille försökte köpa 10 stycken en gång men blev nekad. Det gick inte för sig. Contrary to popular belief, finns det en koncept om lagom även i en Parisförort.

Jag hade hursomhelst helt gett upp tanken om samlarbilder till EM- och VM-turneringar nu, 16 år efter senast. När man blir äldre är man mer intresserad av att läsa krönikor och följa studiosnack än att titta på vanliga porträttbilder av spelare.

Men nostalgins makt är stor. Av en slump råkade det föras på tal på en annan blogg, och jag visste direkt att jag var tvungen att köpa en. I dessa dagars överflöd av media och bildexplosioner finns det ändå en logik i detta. En hyllning till det enkla och det äkta. Det charmiga. Det naiva. Det är inte själva bilderna, utan överraskningsmomentet med paketen… Hela processen från affären till lägenheten. Engagemanget. Det är en rit som jag gladeligen deltar i.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

~ av hossein på 2010/05/11.

6 svar to “Rebirth of the Cool?”

  1. OOOUUUFFFF, mäktigt. Jag trodde de hade slutad med klistermärkesalbumen. Mitt senaste var Mexiko 86. Bra VM och bra album!

  2. Såklart når inte det här albumet upp till den gamla goda nivån (jag är för ung för Mexiko 86, men minns det ursnygga EM 92-albumet), men jag hade förväntningarna så lågt med tanke på hur fjantig fotbollen blivit sen barndomen att det här ändå kändes helt okej. Kanske lite mer besviken på själva kortpaketen, som inte stinker lika mycket PANINI trots att de är just Panini.

  3. Hur coolt som helst.
    Let’s byta dubletter när jag också köpt in ett album. Deal?

  4. Hittade din blogg efter att ha googlat panini-samlaralbum…Vi är 2 gamla killar som tänker lika nostalgiskt om dessa samlaralbum. Var får man tag i dem numera?? Förr fanns de ju överallt!! Måste ha varsitt…Snälla maila svar!! Tack!

  5. OK… För den som är intresserad men har svårt att hitta:

    * På http://www.interpress.se kan man skriva in sitt postnummer för att se vilka affärer i närheten det är som har de olika Panini-produkterna. Försök att hitta Panini-produkterna och klicka er fram till söket.

    * MEN… Det har visat sig att postnummersöket inte funkar optimalt eftersom det inte finns några garantier på att bilderna verkligen säljs i de nämnda butikerna, eftersom listan bara baseras på att Interpress har skickat produkterna till leverantörerna som sen kan ha visat ointresse för att sälja produkterna. Så man ska nog inte räkna kallt med att listan stämmer, men det är en bra början i alla fall.

    * Jag kan tänka mig att Pressbyrån kan vara en safe bet. Där köpte jag mina.

Kommentera

 
