För den som har makten är frihet något som man tar ifrån en människa som inte har makt

Vet inte om det är lite preaching to the choir som gäller när jag härmed vidarebefodrar information om Berns i mina och många andras ögon olagliga krigsföring mot fackanställda människor, men man får väl göra det lilla man kan.

Jag är förstås rätt så övertygad om att det här inte lär uppröra nationen särskilt mycket. Jag upplever inte att arbetsrätt nuförtiden är en betydande del av samhällsdebatten. Sympatin för arbetarklassens utsatta situation verkar rätt så låg och de som snor åt sig uppmärksamheten mer är de djur som har missbehandlats vid tillverkningen av olika former av köttprodukter eller dynor och kuddar.

Det pratas mycket om arbetslöshet, men när arbetare misshandlas av ett företag är det mer eller mindre bara representanter för vänsterpartiet eller utomparlamentariska krafter som driver frågan hårt. Jag kan inte minnas när jag senast såg en socialdemokrat behandla såna frågor. Vid närmare eftertanke undrar jag vad kärnan i sossarnas politik är nuförtiden. Att kritisera regeringens politik, ja. Utöver det… Vettefan.

Inte för att jag vill föra allt ansvar på dem. Trots allt är det så att partierna delvis speglar befolkningens mentalitet. Och om den genomsnittlige människan bara tänker på sig själv och sin iPhone istället för sina medmänniskor, då är det inte så konstigt att landets största parti agerar med märkbart ointresse för dessa konkreta händelser ute i samhället.

Och om ni har vägarna förbi Berns den närmaste tiden så tycker jag helt klart att ni ska köra på bojkott istället. Ni vore inte ensamma.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

~ av hossein på 2010/05/19.

Kommentera

 
