This business of svärdkondomen

Jag förutsätter att etablissemanget ger tummen upp till det här med svärdkondomen.

För den som inte vet vad jag syftar på, så är svärdkondomen en kondom med taggar på insidan som en kvinna kan ha på sig som skydd mot våldtäktsmän. Om han penetrerar henne så får tar kondomen hans penis så som en råttfälla drämmer till råttan, vilket lämnar honom i paralyserande smärta. Mannen kan därefter inte göra annat än att ringa ambulansen som kan ta honom till sjukhuset där bara en läkare kan få bort taggkondomen från mannens penis.

Idén är inte helt ny. Jag introducerades för det för flera år sen, men den senaste månaden har ämnet ändå förts på tal, även om jag inte minns hur jag kom i kontakt med det.

Min beräkning att många anser att detta är en bra idé handlar om att denna skyddkondom alltså är designad för att skydda kvinnor från våldtäktsmän. Vem kan säga emot en sån sak?

Tja, jag kan det.

Självklart kan jag köpa idén att som man bäddar får man ligga.

Men säg såhär. Om du har en pistol på dig så kan du också avvärja våldtäktsmannen. Ändå ser jag inte att det finns en stark opinion för rätten att få ha på sig skjutvapen i Sverige. I USA däremot är det en omdiskuterad fråga och de som försvarar den rätten argumenterar för att man ska ha rätten att skydda sig. Så vad är skillnaden mellan detta och svärdkondomen?

Att skjutvapen kan användas för annat än att skydda sig.

Ja, precis. Och det kan man göra med en taggkondom också, förutsatt att den fungerar så optimalt som den ska göra.

Visserligen bara en individ i taget, men ändå. Den bittra kvinnan som vill kan när som helst gå och ragga upp en man och ordna så att han blir offer för ett våldsbrott, och till råga på det får – om han har turen att ha telefon i närheten – ringa sjukhuset och där betraktas som en våldtäktsman.

Visst, det här är definitivt ett undantag snarare än regel. Så sjuk och hatisk kanske inte gemene man är. Men den som tror att risken är obefintlig bedrar sig själv. Människor har gjort värre saker förr. Och om du tycker att det är värt att ett par procent oskyldiga ryker på det här sättet för att ändamålet är viktigare, då har du en annan världsbild än mig. Och du borde troligen även förespråka rätten att bära skjutvapen. Och du kanske kommer att ångra din ståndpunkt en dag. Väldigt mycket.

Sen kan man också diskutera om det inte kan ske en del olyckor. Ibland är folk berusade. Då kanske de glömmer en del detaljer.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

~ av hossein på 2010/07/18.

Kommentera

 
