Rocka den som Beckham

Bland alla vedervärdiga ord som dagens ungdom använder, finns det inget jag avskyr mer än verbet rocka.

Åtminstone i rätt (eller läs fel) sammanhang. Om någon skulle till exempel säga att ”de rockar på rätt hårt på den plattan” på tal om ett band, så är väl det okej.

Men när någon säger det om en person eller ett kollektiv som denne gillar, typ ”Holland rockar!” (hämtat från ett tidningsblogg nära dig) eller ”Zlatan rockar!”, då vill jag mest spy. Och ja, den är faktiskt snäppet värre än ”äger”.

Både äger och rockar är direktöversättningar från USA-engelska. Rockar låter ungefär lika fjantigt i ett amerikanskt sammahang. They rawk! Bläh.

Jag har fortfarande inte förklarat varför jag avskyr det så mycket. Är det inte uppenbart av sig självt liksom? Direktöversättningen i sig är en varning för en fattig inhemsk populärkultur som måste hämta alla källor från USA. Resten handlar väl bara om dålig smak? Det som ska vara tufft men är så ohyggligt mesigt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

~ av hossein på 2010/07/28.

2 svar to “Rocka den som Beckham”

  1. Jag har en tonårsdotter med ett språkbruk som kan driva mig till vansinnets brant. Ett tag fanns ”typ” med i varje mening, sedan var det ”fett” osv. Nu är det mest ”äger”. Det händer att jag avbryter hennes telefonsamtal enbart därför att jag inte orkar lyssna på eländet. För övrigt bojkottar jag numera bloggare som skriver ”haha” i var och varannan mening.

    Hälsningar från surgubben Svarten

  2. ”Typ” och ”liksom” är tyvärr två ord som jag slänger in i minst en tredjedel av alla mina meningar. Man är sällan säker på om man har förklarat något på absolut bästa sätt av alla möjligheter, så man lägger in en typ eller liksom för att säkra. Men det är för dåligt och jag får försöka skära ner ordentligt. ”Haha” används nog av folk som har svårt att göra skillnad mellan talspråk och skriftspråk.

Kommentera

 
