Respekt, len

Wow, man kan tolka det som att den där anpassningen gick särskilt snabbt till i Sverige.

Argumentet som i detta hyckleri nu träder fram alltmer är att politikerna måste ”respektera” att ”svenska folket” har valt in Sverigedemokraterna i riksdagen och därmed behandla partiet som vilket annat parti som helst.

Hmm, jag minns inte att någon någonsin har bekymrat sig särskilt mycket om vad vänsterpartiet, kristdemokraterna eller centern får för öde efter ett val. Deras låga siffror brukar föra med sig en förväntan om att deras roll i svensk politik kommer att vara begränsad.

Aldrig kan jag minnas att jag någonsin har hört någon prata om att någon ska visa respekt för att ”svenska folket” har fått kvar vänsterpartiet i riksdagen med 5,5% av rösterna, och så vidare.

Men nu jävlar måste man hursomhelst respektera de där drygt 300 000 personerna som röstat in Sd. 300 000 stollar och andra stackars, stackars, desillusionerade medborgare ska banne mig få respekt.

Låt oss tänka tillbaka till början av 90-talet när Hossein skickades till Sverige och Norrköping i samband med amerikanska bomber i Mellanöstern.

Mindre än ett år efter ankomsten kom Ny demokrati in i riksdagen och det var ändå bara en del av hela kakan. Rasismen var väldigt accepterat på den tiden och särskilt om man råkade hamna i en skola i ett trångsynt villaområde fick man finna sig i försvarsställning. Rasism blev vardag.

Det var speciella förhållanden utöver rasismen som gjorde att jag överhuvudtaget vände mig inåt och försökte skydda mig mot alla eventuella faror som kunde uppstå i den ofta ogästvänliga miljön och de tankar som kunde uppstå för ett barn som skiljts från sina föräldrar på obestämd tid. Så någon kamp mot rasismen var det inte tal om.

Jag kanske gjorde rätt. Alla de där tusentals människorna som tyckte att jag var en svartskalle som var mindre värd än en äkta svensk, alla de där som ansåg att jag var en av dem som åsyftades med ”skicka ut dem” (Expressen)… Deras åsikt måste man ju respektera.

Man får dessutom aldrig ”lägga locket på”. Svartskallebarn får helt enkelt finna sig i att man ifrågasätter deras människovärde.

Fast samtidigt är det jättesynd om dem och man måste verkligen ta avstånd från främlingsfientliga partier. Snyft, snyft.

~ av hossein på 2010/09/26.

Kommentera

 
