.

Då kom det, till slut. Efter 9 år av tal i det offentliga rummet om det muslimska hotet så fick även vi i Sverige ett självmord, möjligen självmordsattentat, av en man som motiverade sitt dåd med hänvisning till att Sverige fört krig mot ”islam”.

Man kan tycka att det borde firas att ingen drabbades av dådet. Det är både möjligt och troligt att det inte ens var meningen med det hela. Men det känns ändå som alla andra självmordsattentat som hänt på olika delar av världen under alla dessa år. Jag har en geggig klump i mig någonstans och känner mig allmänt uppgiven. Ledsen och arg, helt enkelt.

Man kan säga att jag hos hundratusentals människor i det här landet kommer att få skulden för detta. Men man kan också säga att ingenting har förändrats. Just nu känns det inte som någon idé att ens protestera mot att verksamheten racial profiling kommer att öka. Om det nu skulle vara så att jag på grund av detta kommer att få all min nätverksamhet kontrollerad av myndigheten, så kan jag bara säga go ahead. För vad spelar det för roll, egentligen? Jag är redan utpekad. Även om jag skulle vara en självhatande nazi som anser att det inte ska finnas några blattar i Sverige (och att jag då inte rår för att jag själv hamnade här), skulle jag ändå vara den muslimske halvterroristen så fort jag visar mig på gatan. Jag har utseendet. I den här kontexten är islam ingen religion. Det är en ras.

Häromdagen kom det fram att i en skola i Landskrona så fick eleverna – varav en stor andel ”etniskt avvikande” – höra av sin lärare att de kanske inte hade de rätta generna för att ha rätten att föröka sig (ja, du läste rätt). De fick också lära sig att muslimer är terrorister och det hade av en lärare bland annat uttryckts att ”apejävlarna” borde skickas ut ur landet.

I en kommunal skola, alltså. Av lärare som antagligen har högskoleutbildning.

Min poäng är helt enkelt att Sverige är ett mycket mer rasistiskt land än vad många av oss tror. Vi immigranter rör oss bland människor som uppenbarligen måste vara icke-rasister eftersom de umgås med oss. Därför upplever vi att det här med rasism är något som förekommer hos en minoritet.

Så är det tyvärr inte. Det sker strukturellt och det är egentligen inte ens dolt. Vi är bara så vana vid det att vi reagerar först när det sker väldigt explicit. Vi utgår till exempel från att det är vanligt att människor i det här landet försöker undvika att ha en granne som har sitt etniska ursprung i ett land i Afrika eller Mellanöstern. Vi utgår också från att många arbetsgivare per automatik kommer att sortera bort arbetssökande av samma anledning. Vi utgår ifrån att det är normalt att någon tycker illa om en för honom eller henne okänd människa enbart på grund av etniciteten hos den sistnämnde.

Det är först när man distanserar lite från dessa saker som man förstår att det handlar om absurditeter.

Där är vi nu i alla fall, anno 2010. Muslimerna är ett hot sas det, och nu har man ett konkret exempel. Mannens dåd kommer inte att betraktas som en individuell handling. Det är ”muslimerna” som har utfört det. Det kunde inte vara mer uppenbart, men ändå skulle jag av många kallas för PK för att jag säger det. Jag vill inte säga ”sanningen”.

Lasermannen II däremot, han var en individ. Man kan säga att han på så sätt hade högre status än Sveriges alla ”muslimer”. Det lustiga är att jag själv hade glömt bort det totalt stunden efter att jag fick höra talas om självmordsmannen i Stockholm. En snubbe hade gått omkring och mördat ”invandrare” en efter en, och en dryg månad senare är det bortglömt trots att sammanhanget är ”attentat i Sverige”.

Den diskriminerande övervakningen är dessutom symptomen på något som redan existerar, även om man alltid kan relatera det till hönan och ägget. Alltså att riskfaktorn blir allvarligare i takt med den rasistiska politiken, inklusive diverse krig, som vi har framför oss. Vilket är det centrala problemet.

Slutligen kan man konstatera att det bara finns en huvudansvarig för det som har hänt, och det är mannen som har gjort det han gjort.

Det finns dock många personer som har bidragit till att öka risken för det som har hänt genom konkreta handlingar, och har därför ett visst ansvar för det som har hänt. Personer som utöver systematiska fördomar har varit aktiva i att underblåsa uppdelningen mellan människor. Som har pekat ut och kulturaliserat vanliga människor i samhället som vill ha samma saker som alla andra – ett sunt liv med en trygg familj, ett jobb och respekt från sina medmänniskor. En Gulan Avci eller Dilsa Demirbag-Sten som har satt upp stigmatiserande hinder för detta, och som i sin skyddade tillvaro inte behöver ta konsekvenserna för motsättningarna som de bidrar till att skapa.

~ av hossein på 2010/12/12.

5 svar to “.”

  1. Sorglig läsning, inte för att du har fel utan för att du har rätt. Oavsett hur de extrema krafterna i landet reagerar, men kraft eller med återhållsamhet, så lär denna terroraktion leverera ett par procent till på deras sympatilista. Denna sjukliga idiot kunde inte ha gjort världens oskyldiga muslimer en allvarligare bjrörntjänst.

  2. Ännu en feg handling där man gör något utan att vara beredd på att ta konsekvenserna. Jag skiftar mellan att förbanna honom, för att därefter komma på att den som utför ett sånt dåd förstås är sjuk i skallen och kan inte tänka sig fram till det perspektivet.

  3. […] blacksheetsrecords […]

  4. Mycket bra inlägg!

Kommentera

 
