Come on, baby, racist safari

Bananen kallar på den muslimska bloggosfären att visa stöd för Sakine Madons text om liberalers hyckleri kring yttrandefrihetsfrågor. Vet inte om jag ska känna mig träffad, men jag är antirasist och utifrån vissa perspektiv muslim, vare sig jag gillar det eller inte, så here it goes.

Det här gäller något från över tre veckor sen, men jag hade varken sett Madons krönika eller varit inne på Bananens återupplivade blogg (som ibland tar upp verkligheter som är så sorgliga att man vill gråta, men som icke desto mindre är just verkligheter) under den perioden.

Jag har inga problem med att ge tummen upp till Sakine Madon, trots att vår syn på ekonomi och rättvisa skiljer sig enormt. Jag har faktiskt gjort det tidigare i den här bloggen, i ett inlägg som jag inte orkar leta fram, men som i det stora hela handlade om relationen mellan Stockholms förorter och de etablerade rösterna i den staden.

Inte heller är det någon nyhet för mig att hon inte är rasist, eftersom hon tidigare observerat att många i hennes politiska omgivning blir besvikna när det visar sig att hon inte är så intresserad av att ”kritisera islam” lika mycket som de själva.

Nu kan någon tycka att man inte förtjänar en medalj för att uppmärksamma inkonsekventa idéer som bottnar i strukturell rasism om det gäller något väldigt uppenbart. Det kan man säga vad man vill om, men det här är åtminstone anmärkningsvärt eftersom det kommer från oväntat håll. Madon kommer inte från ”mittfåran” här. Hon är nyliberal. Det finns ingen inneboende rasism i nyliberalism, men jag kan på rak arm inte minnas om det finns någon nyliberal debattör som inte på ett eller annat håll har kommit med ogenomtänkta uttalanden som är svåra att försvara för antirasister.

Att Paulina Neuding tydligen har eftersökt avståndstaganden från muslimer angående självmördaren i vintras… Är ju faktiskt ofattbart. Väntat från antiarabiska ivrare, men när stormen kring Reepalu ligger knappt ett år tillbaka i tiden så förväntar man sig att folk ser till att vårda sin trovärdighet. Men det kanske är det som är problemet med Twitter.

~ av hossein på 2011/01/31.

4 svar to “Come on, baby, racist safari”

  1. Hajar inte varför man tar Sakine Madon på allvar, ärligt talat. Är hon ens skicklig på det hon gör?

  2. Nej, men med tanke på hur mycket bloggen har tvingats kommentera tragiska uttalanden från hennes kompanjoner, känns det relevant att ta upp den gången någon från deras skara tar upp den rasistiska dubbelmoralen. Jag menar inte att hon är en hjälte och det var därför som jag påpekade att man i sig inte förtjänar en medalj för att säga det som hon nu hade sagt.

    Att hon inte är särskilt skicklig överlag men råkar ändå vara en av ytterst få på den kanten som tar upp detta hycklande får ses som ännu ett tecken på den intellektuella torkan hos nyliberalerna i Sverige.

  3. Du ska känna dig träffad, liksom alla som avser sig göra namn som muslimer och antirasister :).

    Jag tycker mig se Madon utmärka sig från de övriga på ett unikt sätt och det är att hon faktiskt försöker poängtera att liberalismens teser gäller alla och inte bara de som liberalerna anser sig ha moralisk rätt att skrika åt. Hyckleriet kommer fram när brunliberalerna ser sig själva som klassföreståndare och inte som en i klassen.

  4. Icke-rasistisk nyliberalism är alltid att föredra framför det vi vant oss vid, jepp.

Kommentera

 
